Decizia nr. 260 din 10.04.2014

18.04.2014


Trimiteteţi articolul prin email title=


 privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
 Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Clădirea Willbrook, corp A, et. 3, cam. 5, sector 1 C.U.I. 14080700

 pentru postul de televiziune REALITATEA TV

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 10 aprilie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate sub nr. 4341/01.03.2014, cu privire la ediţiile emisiunilor informative difuzate de postul REALITATEA TV, în data de 28 și 29 martie 2014.
 Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală S-TV nr. 30.8/27.03.2001eliberată la data de 30.04.2013 şi decizia de autorizare nr. 447.2-2/25.10.2011 eliberată la data de 30.04.2013).
 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a încălcat prevederile art. 40 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate, în virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.

 În fapt, în cadrul ediţiilor informative difuzate de postul de televiziune Realitatea Tv în zilele de 28.03.2014 şi 29.03.2014 a fost prezentată o ştire despre investigaţia jurnaliştilor de la Rise Project cu privire la mecanismul de fraudare a reţelei de firme controlate de deputatul PSD, Sebastian Ghiţă, astfel:

 În data de 28.03.2014, începând cu ora 17.00, în cadrul emiunii informative ,,Newsroom” a fost difuzată ştirea cu titlul DEZVĂLUIRI DESPRE REŢEAUA ASESOFT. Subtitlurile știrii au fost: „Rise Project: Reţeaua ASESOFT, bani de la buget în firme fantomă” şi ,,Imperiul controlat de Sebastian Ghiţă, în vizorul Spălării Banilor şi al DNA”, știre ce a avut următorul conținut:

 Redăm din raportul de monitorizare:
 Prezentatoare: Reţeaua ASESOFT controlată de deputatul PSD Sebastian Ghiţă a intrat în vizorul Oficiului pentru Spălarea Banilor şi cel al DNA. Asta după ce inspectorii ANAF au descoperit că banii provenind din contractele cu statul se volatilizau în firme de tip offshore fără ca taxele să fie plătite.
 O investigaţie a jurnaliştilor de la Rise Project scoate la iveală mecanismul de fraudare a reţelei de firme controlate de Sebastian Ghiţă. Voce din off: Zeci de milioane de euro din contracte cu statul, fie din bani publici, fie din fonduri europene, au fost albite prin firme de tip offshore, compensări şi rambursări ilegale de TVA şi spălare de bani. Acestea sunt concluziile ANAF în urma unui control efectuat la firmele controlate de deputatul PSD, Sebastian Ghiţă, prietenul premierului Victor Ponta.
 Pe ecran a fost titrat: “TRANZACŢII SIMULATE ÎN GRUPUL ASESOFT” iar textul, prezentat pe ecran, a fost citit de vocea din off. A fost indicată sursa informaţiei: www.riseproject.ro: Voce din off: ,,ANAF avea indicii privind existenţa unor tranzacţii simulate între firmele din grupul controlat de Ghiţă, tranzacţii făcute cu scopul de a evita plata TVA-ului încasat din contractele cu statul, înapoi către stat. Controlul ANAF a fost extins la celelate firme din grupul Asesoft-Teamnet şi inspectorii au găsit mult mai multe nereguli, astfel că nota finală, în care se vorbeşte despre un prejudiciu de aproape 70 milioane de lei, a a fost înaintată de ANAF către Oficiul pentru Prevenire şi Combaterea Spălării Banilor şi Direcţia Naţională Anticorupţie. Au descoperit jurnaliştii de investigaţie de la Rise Project. Aceştia au aflat şi cum a încercat Sebastian Ghiţă să scape de răspundere.”

 Această parte a ştirii a fost ilustrată cu fotografii cu Sebastian Ghiţă. Textul cu titlul ,,Ghiţă a încercat să scape de răspundere”, a fost afişat pe ecran şi citit din off. A fost indicată sursa informaţiei: www.riseproject.ro: Voce din off: La începutul controlului ANAF, Ghiţă deţinea în nume personal aproape 99,5% din acţiunile Asesoft International SA, însă participaţia sa a fost preluată de o companie offshore cipriotă, în iunie 2011, până să apuce inspectorii fiscali să redacteze procesul verbal de control. Offshore-ul respectiv, Minasee Holdings Ltd, a fost controlat de actualul deputat PSD până în noiembrie 2011, când a fost înlocuit de cumnatul său, Cristian Anastasescu. Căsuţa poştală a fost înregistrată în ultima zi a anului 2010 şi este reprezentată în România de Sorin-Adrian Chirilă, vărul Mădălinei Ghiţă- soţia lui Sebastian. Mai arată jurnaliştii Rise Project. Deputatul PSD Sebastian Ghiţă nu a dorit să comenteze acuzaţiile. Cea de-a doua parte a ştirii a fost ilustrată cu imagini cu deputatul Sebastian Ghiţă.

 Ştirea „DEZVĂLUIRI DESPRE REŢEAUA ASESOFT” a mai fost difuzată în cursul aceleiaşi zile în jurnalul informativ ,,Realitatea la fix” de la ora 23.00 şi pe data de 29.03.2014, în ştirile matinale de la orele 06:00 şi 08:00. Analizând raportul de monitorizare și vizionând conținutul ediției emisiunii informative „Newsroom”, membrii Consiliului au constatat că știrea cu titlul DEZVĂLUIRI DESPRE REŢEAUA ASESOFT, din 28 și 29 martie 2014 a fost difuzată cu încălcarea prevederilor art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului, întrucât la adresa d-nului Sebastian Ghiță au fost aduse acuzaţii, fără a fi prezentat punctul de vedere al acestuia în legătură cu faptele ce îi erau imputate.
 În aceste condiţii, o asemenea abordare contravine reglementărilor din domeniul audiovizualului, în sensul că prezentatoarea știrii, nu a prezentat punctul de vedere al domnului Sebastian Ghiță, şi nici nu i-a acordat posibilitatea să se poată apăra în legătură cu afirmaţiile acuzatoare formulate la adresa acestuia în cadrul prezentării știrii. În raport de prevederile legale incidente, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.
 Pentru toate aceste considerente, având în vedere aspectele constatate, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
 Supusă la vot, propunerea de somare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
 În temeiul art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE:

 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală S-TV nr. 30.8/27.03.2001 eliberată la data de 30.04.2013 şi decizia de autorizare nr. 447.2-2/25.10.2011 eliberată la data de 30.04.2013 pentru postul de televiziune REALITATEA TV) se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea prevederilor art. 40 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul Realitatea TV cu somație publică, întrucât, în cadrul edțiilor emisiunilor informative din 28 și 29 martie 2014, au fost formulate acuzaţii la adresa unei persoane, fără a fi prezentat punctul de vedere al acesteia, fapt ce contravine prevederilor art. 40 din Codul audiovizualului.
 Potrivit dispoziţiilor invocate, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.