Decizia nr. 211 din 28.01.2010

28.01.2010


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 15000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.,
cu sediul în str. Franklin nr. 14, parter, ap. 2, sector 1 BUCUREŞTI, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1, BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 ianuarie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, cu privire la emisiunea „Dan Diaconescu Direct” difuzată de postul de televizuine OTV în data de 25 ianuarie 2010.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare precum şi pe cele ale art. 85 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Conform art. 85 din Codul Audiovizualului:

(2) Afişarea pe ecran a informaţiilor ce se impun pentru precizarea caracterului transmisiei este obligatorie în următoarele cazuri:
a) la transmiterea în direct a unor emisiuni, evenimente sau manifestări, cu excepţia buletinelor de ştiri, se va face menţiunea „Transmisiune în direct” sau „Direct” pe întreaga durată a emisiunii ori transmisiei;
b) la difuzarea în reluare a emisiunilor informative, politice, social-economice, sportive, culturale, religioase şi de divertisment, se va face menţiunea „Reluare” sau „În reluare” pe întreaga durată a difuzării acestora.

În fapt, postul de televiziune OTV a difuzat în data de 25.01.2010, cu începere de la ora 19:28, emisiunea Dan Diaconescu Direct. Emisiunea a constat în redifuzarea unor fragmente din emisiuni anterioare „Dan Diaconescu Direct”. Astfel, în cadrul acesteia, timp de 80 de minute, a fost redifuzată o parte din dezbaterea finală dintre candidaţii la funcţia de Preşedinte, Traian Băsescu şi Mircea Geoană, desfăşurată în data de 03.12.2009, urmată de fragmente din emisiunile Dan Diaconescu Direct, ediţiile din 30 noiembrie 2009, 04 decembrie 2009 şi din 29 decembrie 2009, ediţii în care, domnul Traian Băsescu a fost invitat în studioul OTV.

În timpul redifuzării dezbaterii care a avut loc în data de 03 decembrie 2009, pe ecran, în partea stângă -sus, sub sigla OTV au fost afişate menţiunea Special şi textul „Uitaţi-vă la faţa lui Geoană: E atacat energetic sau nu?”

În partea de jos a ecranului a fost titrat următorul text: „Mai sunt câteva momente până când Preşedintele Traian Băsescu va răspunde lui Dan Diaconescu dacă a folosit sau nu paranormali în alegeri”

De la ora 19:31, în partea de sus a ecranului s-a specificat: „03 decembrie 2009, Sala Palatului”.

Începând de la ora 21:01 a fost redifuzată o discuţie care a avut loc între Dan Diaconescu şi Traian Băsescu, în studioul OTV, în data de 30.11.2009.

Pe parcursul difuzării imaginilor, sub sigla OTV, pe ecran a fost titrată menţiunea ”Exclusiv”.

În partea de sus a ecranului a fost titrat: „Diaconescu îl va întreba pe Băsescu la un moment dat, dacă a folosit sau nu paranormali în campanie”, iar în partea de jos a acestuia: „Fiţi atenţi minut cu minut ce va răspunde preşedintele Băsescu la întrebările despre flacăra violet”;

De la ora 21:30, pe banda pe care s-au derulat ştiri şi informaţii din data de 25.01.2010, s-a difuzat următorul text: Trimiteţi mesajele dumneavoastră pentru preşedintele României Traian Băsescu la sms 1333 (sms: 1333:0,42 euro/minut).

În aceeaşi emisiune din 25 ianuarie 2010, începând cu ora 23:11 a fost difuzat un fragment din emisiunea Dan Diaconescu Direct din data de 04.11.2009, emisiune în care Dan Diaconescu l-a avut ca invitat în studioul OTV, tot pe domnul Traian Băsescu. De asemenea, şi pe parcursul difuzării acestui fragment, sub sigla OTV, a fost specificată pe ecran menţiunea „Exclusiv”.

Pe ecran, în partea de sus, a fost afişat următorul titlu: Diaconescu îl va întreba pe Băsescu la un moment dat, dacă a folosit sau nu paranormali în campanie, iar în partea de jos: Fiţi atenţi minut cu minut ce va răspunde preşedintele Băsescu la întrebările despre flacăra violet; Trimiteţi mesajele dumneavoastră pentru preşedintele României Traian Băsescu la sms 1333 (sms: 1333:0,42 euro/minut).

Subiectele discutate în fragmentele redifuzate au fost legate de campania electorală pentru alegerile prezidenţiale, în cadrul dialogurilor nefăcându-se referiri la acţiuni paranormale sau la subiectul flăcării violet.

Începând cu ora 00:41, a fost redifuzat un fragment din ediţia „Dan Diaconescu Direct” din data de 29.12.2009. Sub sigla OTV, a fost specificat, din nou „Exclusiv”, pe ecran mai apărând următoarele titluri:

-în partea de sus: Diaconescu îl va întreba pe Băsescu la un moment dat, dacă a folosit sau nu paranormali în campanie
-în partea de jos: Fiţi atenţi minut cu minut ce va răspunde preşedintele Băsescu la întrebările despre flacăra violet; Trimiteţi mesajele dumneavoastră pentru preşedintele României Traian Băsescu la sms 1333 (sms: 1333:0,42 euro/minut).

În cele din urmă, în acest fragment, într-o discuţie dintre Dan Diaconescu şi Traian Băsescu se face referire la flacăra violet:

(Reper orar 01:07:45) Dan Diaconescu: Acuma, dacă aţi fi jucat finala cu Crin Antonescu, ce s-ar fi întâmplat?
Traian Băsescu: Greu de spus! Ştiţi, după ce câştigi, poţi să spui îl băteam şi pe el! Cine ştie! Cine ştie cum era cu flacăra verde ... cu flacăra mov a lui Hrebenciuc!
Dan Diaconescu: Mă uitam la cravata dumneavoastră şi e spre mov aşa, un roşu-grena!
Traian Băsescu: Nu, nu, e un roşu mai închis aşa! Îmi pare rău că am uitat să iau o cravată mov!
Dan Diaconescu: Nu, dar v-am văzut la Sinaia la petrecerea Elenei Udrea, aţi fost într-un pulover mov!
Traian Băsescu: Da, este puloverul pe care l-am primit de ziua mea de la ...
Dan Diaconescu: Şi Emil Boc avea o cravată mov, vă arăt imaginile ...
Traian Băsescu: Da, dar e culoarea anului movul!
Dan Diaconescu: Ştiu, da ...
Traian Băsescu: Îmi spunea fiica mea că s-a dus să caute o cravată pentru mine şi a cerut să fie cu mov şi i-a spus: Doamnă dacă aş mai fi avut în astea trei zile încă 2000 de cravate mov, le vindeam ... Toată lumea cumpără cravate cu mov.

Membrii Consiliului au constatat, vizionând emisiunea, că aceasta a fost difuzată cu încălcarea dispoziţiilor legale referitoare la informarea corectă.

Astfel, membrii Consiliului au apreciat că titlurile şi informaţiile afişate de radiodifuzor pe ecran au fost de natură a induce în eroare şi de a crea confuzie în rândul publicului cu privire la caracterul transmisiei, respectiv al emisiunii, care, conform titlului sub care este difuzată, se presupune că se desfăşoară în timp real, „în direct”.

Consiliul a constatat că, în condiţiile în care publicul, nu a fost informat în mod clar şi fără echivoc despre faptul că urmăreşte reluarea unor fragmente din emisiuni deja difuzate, dar şi prin afişarea pe ecran a unor titluri precum: „Mai sunt câteva momente până când Preşedintele Traian Băsescu va răspunde lui Dan Diaconescu dacă a folosit sau nu paranormali în alegeri”, sau „Fiţi atenţi minut cu minut ce va răspunde preşedintele Băsescu la întrebările despre flacăra violet”, care lăsau impresia că emisiunea se desfăşoară în timp real, telespectatorii au fost induşi în eroare.

Mai mult, aceste enunţuri, îndemnuri, care creau publicului aşteptări, nu au fost şi nu puteau fi satisfăcute, întrucât radiodifuzorul nu a pus şi nu putea pune la dispoziţia telespectatorilor răspunsurile anunţate, emisiunea nefiind realizată şi difuzată în direct, pentru a se putea adresa întrebări preşedintelui.

Consiliul a considerat ca deosebit de grav şi faptul că publicul a fost, practic, înşelat şi manipulat şi prin fapta radiodifuzorului de a afişa în mod repetat pe ecran textul „Trimiteţi mesajele dumneavoastră pentru preşedintele României Traian Băsescu la sms 1333”, acesta fiind un alt aspect care a fost de natură a afecta corectitudinea informaţiei, şi a distorsiona percepţia publicului asupra caracterului emisiunii, şi implicit, de a afecta interesele economice ale telespectatorilor.

Consiliul a apreciat că de natură a crea confuzie în rândul publicului cu privire la caracterul transmisiunii este şi omisiunea afişării clare pe ecran a menţiunii „direct”, respectiv a identificării caracterului transmisiei şi titrarea unor menţiuni ca „special” sau „exclusiv”.

Potrivit reglementărilor audiovizuale, respectiv art. 85 din Codul audiovizualului, pentru ca publicul să înţeleagă corect informaţiile, la difuzarea în reluare a emisiunilor informative, politice, social-economice radiodifuzorul trebuie să facă menţiunea „Reluare” sau „În reluare” pe întreaga durată a difuzării acestora.

Dispoziţiile referitoare la informarea corectă a publicului prevăd, de asemenea, că radiodifuzorii sunt obligaţi ca în cazul utilizării unor imagini şi/sau înregistrări sonore de arhivă în alte emisiuni decât cele având caracter retrospectiv declarat, este obligatorie informarea publicului prin menţiunea „Arhivă”; data filmării sau a înregistrării trebuie precizată dacă este necesară pentru înţelegerea corectă a informaţiei.

Or, cu excepţia fragmentului de emisiune din data de 3 decembrie 2009, care a fost identificat de radiodifuzor ca atare, celelalte fragmente de emisiuni reluate în cadrul ediţiei „Dan Diaconescu Direct” din data de 25 ianuarie 2010 au fost difuzate doar cu menţiunea „Exclusiv”.

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat anterior, pentru încălcarea dispoziţiilor din legislaţia audiovizuală referitoare la informarea corectă a publicului, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 15.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. h) şi alin. (2) şi 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi a deciziei de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 pentru postul de televiziune OTV) se sancţionează cu amendă în cuantum de 15. 000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor art. 85 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL
Str. Franklin nr. 14, parter, ap. 2, sector 1, BUCUREŞTI
CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1
BUCUREŞTI

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 211/28.01.2010 privind amendarea cu 15.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune OTV cu amendă de 15.000 lei, întrucât în cadrul emisiunii „Dan Diaconescu Direct” din data de 25 ianuarie 2010, în care au fost reluate fragmente din ediţii anterioare, la care participase, în calitate de invitat, domnul Traian Băsescu, au fost afişate titluri care creau convingerea că emisiunea se difuzează în direct, titluri de natură a dezinforma publicul şi de a-l induce în eroare cu privire la caracterul transmisiei.

În aceste condiţii, difuzarea emisiunii s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor legale privind obligaţia radiodifuzorilor de a asigura o informare corectă şi obiectivă a publicului.

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.