Decizia nr. 202 din 26.01.2010

26.01.2010


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 ianuarie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizările înregistrate sub nr. 301/12.01.2010, nr. 687/20.01.2010, nr. 688/20.01.2010, nr. 742/21.01.2010, nr. 824/21.01.2010 şi nr. C131/26.01.2010, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar pentru chipsurile „Lay’s”, difuzat de posturile de televiziune.

Spotul are următorul conţinut :

Doi tineri îndrăgostiţi stau îmbrăţişaţi într-un colţ, în timp ce o altă tânără trece pe lângă ei mâncând din chipsurile Lay’s. Peste imagini este suprapusă o voce din off care spune următoarele: Îţi cam place prietenul tău, nu? O vezi pe fata aia? Şi ea îl place. Uite că şi-a cumpărat o pungă de Lay’s pentru că îi era poftă şi probabil o să câştige 2000 de euro la promoţie. Apoi o să-şi pună silicoane şi într-o zi o să dea peste prietenul tău, din întâmplare, evident. Iar tu vei rămâne singură. Fii pe fază, câştigă tu 2.000 de euro pe zi şi nu-i lăsa să ajungă în buzunarul cui nu trebuie. Trimite codul din pachet prin SMS la 1828 sau înscrie-l pe fiipefază.ro.

În imagini este redată acţiunea evocată de vocea din off, respectiv cum cealaltă tânără câştigă premiul ce-i va permite să-şi facă implanturi cu silicon. Într-un alt moment, ea îl întâlneşte în autobuz pe prietenul fetei de la început şi ajunge să-l cucerească datorită sânilor ei. Speriată de perspectivă, fata aleargă din braţele tânărului la automatul unde se află chipsurile şi-i cere prietenului ei să-i cumpere o pungă de chipsuri Lay’s.

Pe ecran este afişat textul: FII PE FAZĂ! CÂŞTIGĂ TU 2.000 DE EURO PE ZI. În final apare o pungă de chipsuri Lay’s pe care scrie Salted! Fără E-uri. Fii pe fază, Câştigă tu 2.000 de euro pe zi, iar, alături de pungă, scrie mare, negru pe fond galben SMS 1828 www.fiipefaza.ro.

În partea de jos a ecranului se mai află scrise cu galben nişte informaţii cu caractere atât de mici, încât nu sunt lizibile.

Analizând spotul publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit c) şi alin. (2) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 107 şi art. 114 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor Legii audiovizualului:
Art. 29
(1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:
c) să nu prejudicieze demnitatea umană;
(2) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor şi, în special:
a) să nu instige în mod direct minorii să cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţă ori a credulităţii acestora.

Conform dispoziţiilor Codului audiovizualului:
Art. 107
Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte.
Art. 114
(2) Orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.

În urma analizării spotului, membrii Consiliului au constatat că mesajul transmis de acesta este de natură a afecta demnitatea umană şi poate provoca daune morale sau mentale minorilor, exploatând lipsa de experienţă şi credulitatea acestora, fapte ce contravin prevederilor art. 29 din Legea audiovizualului.

Astfel, Consiliul a considerat că de natură a afecta demnitatea umană este faptul că telespectatorului i se induce ideea că, indiferent de calităţile morale, intelectuale sau educaţionale ale unei persoane, singurul aspect care contează sau care determină o alegere în plan personal, fie pentru bărbaţi, fie pentru femei, este aspectul fizic.

De asemenea, membrii Consiliului au apreciat că mesajul spotului este, în egală măsură, unul de natură a influenţa în mod periculos copiii şi adolescenţii, întrucât acreditează ideea că banii oferiţi ca premiu pentru a încuraja vânzarea produsului, bani ce ar putea fi folosiţi pentru îmbunătăţirea aspectului fizic, ar realiza condiţia unei relaţii de durată sau de succes.

Consiliul a considerat că, plasând pe un loc secund produsul alimentar promovat (produs care este consumat nu numai de tineri, ci şi de copii, care asociază produsul cu reclama şi cu mesajul acesteia), spotul evidenţiază în mod preponderent premiul în bani şi un model, presupus facil, de reuşită în societate şi în relaţiile interumane, având la bază aspectul fizic, ceea ce poate deveni un model pentru minori, având în vedere credulitatea, precum şi lipsa lor de experienţă, dar şi de discernământ.

Membrii Consiliului au apeciat că astfel de aspecte sunt de natură a afecta, pe de o parte, demnitatea umană, iar pe de altă parte, dezvoltarea minorilor, întrucât plasează pe primul loc aspectul fizic al persoanei şi duc în derizoriu alte componente sau alţi factori ce stau la baza relaţiilor sociale.

La vizionarea spotului, Consiliul a mai constatat că acesta nu respectă nici regulile privind informarea corectă a telespectatorilor, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 107 din Codul audiovizualului.

Astfel, publicul nu este informat în mod clar şi fără echivoc despre faptul că premiul nu este garantat fiecărui cumpărător, ci el constituie în fapt o promoţie, cu o durată limitată în timp, iar pentru a-l câştiga se organizează o tragere la sorţi, o loterie.

Totodată, între textul afişat pe ecran şi informaţia sonoră nu există identitate, respectiv pe ecran este titrată o informaţie incompletă: „FII PE FAZĂ! CÂŞTIGĂ TU 2.000 DE EURO PE ZI”, în timp ce mesajul sonor are următorul conţinut: „Fii pe fază, câştigă tu 2.000 de euro pe zi şi nu-i lăsa să ajungă în buzunarul cui nu trebuie. Trimite codul din pachet prin SMS la 1828 sau înscrie-l pe fiipefază.ro.”

De asemenea, modul în care este difuzat spotul încalcă şi prevederile alin. (2) al art. 114 din Codul audiovizualului, întrucât nu prezintă în mod lizibil informaţiile care apar în partea de jos a ecranului, acestea fiind prezentate cu litere foarte mici, comparativ cu celelalte informaţii cuprinse în spot care sunt scrise cu litere normale. Acest fapt este de natură să prejudicieze publicul telespectator, care nu are posibilitatea să perceapă în mod corect oferta pentru chipsurile Lay’s, pentru a putea decide în cunoştinţă de cauză, în calitate de potenţial consumator al acestor produse.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului „Lay’s” difuzat de posturile de televiziune.