Decizia nr. 183 din 01.02.2011

01.02.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 50.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.

Bucureşti, Str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 01 februarie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la mesajele politice difuzate de postul OTV, în perioada 18 - 23 ianuarie 2011, pe banda tip News Alert. Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.1/01.06.2010).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 155 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate:

„Art. 155 - (1) În sensul prezentului cod, constituie publicitate politică clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic.
(2) Publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.”

Membrii Consiliului au constatat că postul OTV a difuzat, în perioada 18 - 23 ianuarie 2011, în cadrul emisiunilor „Reporterul trăznit”, “Zori de zi”, “Adevărata Credinţă”, “Hery şi Ioana Show”,”Păstorul cel bun”, „Ştiinţă şi conştiinţă pentru sănătate”,”Preţuieşte viaţa”, „În atenţia DNA” şi”Dan Diaconescu Direct”, sub forma unor informaţii tip News Alert diferite mesaje politice cu caracter vădit electoral, precum şi mesaje prin care era promovat, în mod indirect, Partidul Poporului, fapte ce contravin prevederilor legale invocate mai sus.

Redăm din raportul de monitorizare exemple de astfel de mesaje:

19.01.2011

"În emisiunea Dan Diaconescu Direct a curs banda News Alert în intervalul orar 20.28 - 06.02 din ziua de 20.01.2011, cu mesajul:

„Îngroziţi de faptul că Dan Diaconescu va fi, conform sondajelor de opinie, noul preşedinte al României, actualii lideri ai ţării au ordonat azi anchetatorilor să-l cheme pe jurnalist iarăşi la poliţie mâine dimineaţă la ora 8,00 pentru a 9-a oară consecutiv în ultimele săptămâni.”

La acest mesaj s-a adăugat: „Este ştiut faptul că, odată venit la putere, Dan Diaconescu şi Partidul Poporului vor trece la arestarea lor şi la confiscarea averilor (ora 20.34); ulterior mesajul s-a modificat în:”Este ştiut faptul că, odată venit la putere, Dan Diaconescu şi Partidul Poporului vor trece la arestarea lor şi la confiscarea averilor dobândite ilegal de toţi pedeliştii (ora 20.34), apoi în: „Este ştiut faptul că, odată veniţi la putere, Dan Diaconescu şi Partidul Poporului vor trece la arestarea lor şi la confiscarea averilor dobândite ilegal de toţi pedeliştii (ora 20.36) şi apoi în: ”Actualii şefi ai ţării sunt foarte speriaţi fiindcă este ştiut faptul că, odată veniţi la putere, Dan Diaconescu şi Partidul Poporului vor trece la arestarea lor şi la confiscarea averilor dobândite ilegal de toţi pedeliştii (ora 20.38); ulterior, la mesaj s-a mai adăugat: „Vilele, limuzinele şi averile cash ale politicienilor îmbuibaţi, vor fi împărţite milioanelor de români săraci, după alegeri”. (ora 21.14) Primul mesaj s-a modificat pe parcurs în: „Îngroziţi de faptul că Dan Diaconescu va fi, conform sondajelor de opinie, noul preşedinte al României, actualii lideri ai ţării au ordonat azi anchetatorilor să-l cheme pe jurnalist iarăşi la poliţie în această dimineaţă la ora 8,00 pentru a 9-a oară consecutiv în ultimele săptămâni.” (ora 00.38)

22.01.2011

"În emisiunea Reporterul trăznit a curs banda News Alert în intervalul orar 07.02– 07.27, cu mesajul: După ce în ultimele săptămâni a inaugurat sediile Partidului Poporului din judeţele Băcău, Brăila, Călăraşi, Constanţa, Galaţi, Giurgiu, Iaşi, Prahova, Teleorman, Vaslui şi Vrancea, astăzi la ora 13.00, Dan Diaconescu va inaugura sediul Partidului Poporului, Filiala Judeţeană Argeş, din strada Fraţii Goleşti.
Întâlnirea cu simpatizanţii va avea loc la Sala Amfiteatru a Muzeului Judeţean Argeş, ora 13.30. Liderul organizaţiei judeţene Argeş este Sanda Fulga, tel: 0744.978.158.
În emisiunea Adevărata credinţă a curs banda News Alert în intervalul orar 07.30-08.20, cu acelaşi mesaj.
În emisiunea Hery şi Ioana Show a curs banda News Alert în intervalul orar 08.40-09.02, cu acelaşi mesaj.
În emisiunea Păstorul cel bun a curs banda News Alert în intervalul orar 10.22-10.47, cu acelaşi mesaj.

În emisiunea Preţuieşte viaţa a curs banda News Alert în intervalul orar 12.50 -13.15, cu mesajul: La ora 13.30, Dan Diaconescu inaugurează sediul Partidului Poporului, Filiala Judeţeană Argeş, din strada Fraţii Goleşti, apoi se întâlneşte cu simpatizanţii P.P la Sala Amfiteatru a Muzeului Judeţean Argeş. Liderul organizaţiei judeţene Argeş este Sanda Fulga, telefon: 0744.978.158.

În emisiunea Ştiinţă şi conştiinţă pentru sănătate a curs banda News Alert în intervalul orar 13.21-13.29, cu acelaşi mesaj."

Membrii Consiliului au constatat că modalitatea în care au fost prezentate informaţiile despre filialele partidului politic înregistrat legal în 29.11.2010 (respectiv Partidul Poporului), maniera prin care publicul este atras să adere la acesta, precum şi contextul în care au fost difuzate aceste anunţuri au constituit mesaje cu caracter politic.

De asemenea, postul OTV a transmis şi o serie de mesaje cu caracter vădit electoral, care conţineau platforma politică pe care o are în vedere dl. Dan Diaconescu, în calitate de viitor candidat la Preşedinţia României.

Or, pentru ca o astfel de publicitate să poată fi difuzată în mod legal, ea trebuie să respecte dispoziţiile alin. (2) al art. 155 din Codul audiovizualului, în sensul că poate fi transmisă pe posturile de radio şi de televiziune numai în perioadele de campanie electorală. În timpul difuzării acestor mesaje, România nu se afla într-o astfel de perioadă electorală.

Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a propus amendarea S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. cu suma de 50.000 lei.

La individualizarea sancţiunii, Consiliul a avut în vedere faptul că, deşi radiodifuzorul a fost sancţionat anterior, în mod repetat, pentru difuzarea de publicitate politică cu încălcarea prevederilor legale, totuşi a continuat să transmită mesaje cu caracter electoral în aceeaşi modalitate.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul art. 91 alin. (1) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi a art. 162 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi al deciziei de autorizare nr. 620.1/01.06.2010, pentru postul de televiziune OTV, este sancţionat cu amendă în cuantum de 50.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 155 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.,
Bucureşti, Str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 183 din 01.02.2011 privind amendarea cu 50.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune OTV cu amendă de 50.000 lei, întrucât anunţurile difuzate în perioada 18-23 ianuarie 2011, sub formă de informaţii tip News Alert, au promovat un partid politic, fapt ce contravine prevederilor legale. Potrivit art. 155 din Codul audiovizualului, publicitatea politică este permisă numai în perioadele de campanie electorală.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.