Decizia nr. 1197 din 09.12.2010

09.12.2010


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. PRO TV S.A.
cu sediul în BUCUREŞTI, B-dul Pache Protopopescu nr. 109, et. 1, sector 2

pentru postul de televiziune MTV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 9 decembrie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiilor înregistrate sub nr.15577/30.11.2010, 15637/02.12.2010, 15638/02.12.2010, 15751/03.12.2010, 15752/03.12.2010, 15806/02.12.2010, 15805/06.12.2010, 15804/06.12.2010, 15803/06.12.2010, 15802/06.12.2010, 15801/06.12.2010, 15798/06.12.2010, 15799/06.12.2010, 15800/06.12.2010, 15797/06.12.2010, 15796/06.12.2010, 15795/06.12.2010, 15794/06.12.2010, 15793/06.12.2010, 15792/06.12.2010, 15791/06.12.2010, 15790/06.12.2010, 15789/06.12.2010, 15788/06.12.2010, 15841/06.12.2010, 15860/06.12.2010 etc. cu privire la un spot publicitar pentru băutura energizantă „Red Bull”, difuzat de posturile de televiziune.

Postul de televiziune MTV aparţine radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 15.2/12.05.1998, decizia de autorizare nr. 344.0/18.04.2000 şi reautorizare nr. 344.3-1/10.04.2008).

Vizionând spotul publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit. e) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit acestor prevederi, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte mai multe condiţii, între care şi cea referitoare la faptul că acestea nu trebuie să aducă ofensă convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor şi radioascultătorilor.

În fapt, postul de televizune MTV a difuzat la diverse ore, în perioada 29 noiembrie - 8 decembrie 2010, un spot publicitar pentru băutura energizantă “Red Bull”.

Spotul are următorul conţinut:

Sub forma unui desen animat, sunt prezentate personajele biblice Iosif, Maria cu pruncul şi magii, care au următorul dialog:

Mag 1: Bun găsit, Maria şi Iosif! Suntem cei patru magi de la răsărit şi am venit să ne închinăm pruncului.
Maria: Cum adică patru?! În Noul Testament nu erau doar trei?
Mag: Nu. Acuma suntem patru şi aducem aur, tămâie, smirnă şi Red Bull.
Maria: Red Bull? Un taur?! Uitându-se spre Iosif: Dar eu am deja unul!!!
Mag 1 prezentând cadoul adus (un bax de doze de Red Bull): Maria! Red Bull este băutura energizantă. Îţi dă aripi! De unde crezi tu că îngerii le au pe ale lor?

Deasupra acestor personaje un grup de îngeraşi, cu câte o doză de Red Bull în mână, se mişcă veseli cântând ,,Aleluia!”

Analizând spotul publicitar pentru băutura energizantă „Red Bull”, construit pe baza unei scene biblice, Consiliul a constatat că acesta răstălmăceşte, într-o manieră vulgară şi jignitoare, apropiata sărbătoare a Naşterii lui Iisus Hristos, una dintre cele mai mari sărbători creştine.

Prin conţinutul său, clipul publicitar duce în derizoriu valori fundamentale ale religiei creştine, aspect cu privire la care Consiliul a fost sesizat printr-un număr fără precedent de reclamaţii.

O astfel de promovare a unui produs într-o ţară în care creştinismul (cu deosebire cel ortodox) reprezintă religia predominantă, este profund ofensator pentru telespectatori, în condiţiile în care simboluri ale religiei creştine sunt prezentate într-un context ce tinde să îmbrace forme de blasfemie.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că spotul încalcă grav prevederile Legii audiovizualului, care, la art. 29 stabileşte condiţiile în care pot fi difuzate comunicările comerciale audiovizuale.

La alin. (1) lit. e) al acestui articol, se prevede că acestea nu trebuie să aducă ofensă convingerilor religioase ale telespectatorilor.

Pentru aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din acelaşi act normativ, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. pentru postul de televiziune MTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa difuzării spotului publicitar.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune MTV cu somaţie publică, întrucât a difuzat un spot publicitar pentru o băutură energizantă, spot al cărui conţinut vulgar şi jignitor duce în derizoriu valori fundamentale ale religiei creştine şi este de natură a vexa convingerile religioase ale telespectatorilor.

Potrivit art. 29 din Legea audiovizualului, difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale trebuie să se facă cu respectarea anumitor condiţii, între care şi cea potrivit căreia aceasta nu trebuie să aducă ofensă convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor şi radioascultătorilor.”