Decizia nr. 1138 din 16.11.2010

16.11.2010


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 16 noiembrie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiei înregistrate sub nr. 14231/01.11.2010, cu privire la un spot publicitar pentru pentru croissantul „Chipicao”, difuzat de posturile de televiziune.

Spotul are următorul conţinut:

Voce din off: Croissantul Chipicao e pe gustul tău. Descoperă cele mai distractive surprize, dar şi gustul delicios al croissant-ului tău preferat Chipicao, într-un ambalaj cu totul nou. O nouă super idee de la Chipicao. Chipicao, gustă-l şi intră în lumea distracţiei!

Pe fondul afirmaţiilor făcute din off, în imagini se derulează următoarea acţiune:

Într-o clasă cu elevi, în timp ce profesoara scrie la tablă, copiii din ultimele bănci, alături de care se află şi omuleţul Chipicao, fac gălăgie jucându-se cu nişte bile colorate. Profesoara le confiscă bilele şi le pune pe catedră. Omuleţul Chipicao trimite o vrajă asupra bilelor de pe catedră, care formează un vârtej în jurul profesoarei. Aceasta este învârtită şi trântită pe jos în faţa tablei, în timp ce elevii aflaţi în bănci se amuză de ce i se întâmplă profesoarei lor.

În partea de jos a ecranului apare titrat: 60 de noi abţibilduri de colecţionat. Albumul se distribuie gratuit.

Este prezentată apoi, imaginea unui copil, care găseşte un abţibild într-un ambalaj Chipicao, pe care-l lipeşte într-un album. Un grup de trei copii, împreună cu omuleţul Chipicao, stau pe o bancă în clasă şi mănâncă fiecare câte un croissant Chipicao.

La sfârşitul spotului publicitar, pe ecran apare imaginea unui croissant Chipicao înconjurat de imaginile şi titrările: 1 Sony Playstation 3; 15 Nintendo DS; www.mychipicao.ro; Perioada promoţiei 23.08.2010 – 28.02.2011 ofertă valabilă în limita stocului disponibil.

Analizând spotul, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi dispoziţiile art. 138 alin. (4) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform dispoziţiilor art. 29 din Legea audiovizualului:

(1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:
c) să nu prejudicieze demnitatea umană;

Potrivit art. 138 din Codul audiovizualului:

(4) În publicitatea adresată copiilor în vârstă de până la 12 ani, pentru produse alimentare, este permisă asocierea acestora cu alte produse nealimentare destinate copiilor, cum ar fi jucării, abţibilduri şi altele asemenea, cu condiţia menţionării, sub formă scrisă sau prin imagini, a unor caracteristici ale produsului alimentar ori ale mărcii. Prezentarea trebuie să pună accent pe calităţile produsului alimentar.

În urma vizionării spotului publicitar membrii Consiliului au apreciat că situaţia în care este pusă profesoara care apare în imagini este una de natură a prejudicia demnitatea acesteia.

Astfel, având în vedere că, în cadrul spotului, sunt arătaţi elevi care se joacă în timpul orei de curs şi fac haz în momentul în care profesoara este pusă într-o situaţie neplăcută, de inferioritate, ca urmare a incapacităţii de a se apăra, Consiliul a apreciat că spotul este de natură a afecta dreptul la imagine al acestei categorii profesionale, respectiv a profesorilor.

Ţinând cont de faptul că produsul prezentat şi implicit reclama se adresează în mod special copiilor, o astfel de atitudine nu este una de promovat nici în relaţiile copil-adult şi nici chiar în relaţiile copil-copil, întrucât educaţia copiilor, chiar şi prin intermediul publicităţii, ar trebui să dezvolte la aceştia sentimente de empatie, de respect şi nu de ironie sau batjocură (“lumea distracţiei”?) faţă de o persoană a cărei menire este să-i formeze pentru viaţă.

Având în vedere acestea aspecte, Consiliul a apreciat că spotul încalcă dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit c) din Legea audiovizualului. Membrii Consiliului au mai constatat că, în cadrul spotului, nu se pune accent pe calităţile produsului promovat, ci, în mod contrar dispoziţiilor legale prevăzute la art. 138 alin. (4) din Codul audiovizualului, pe premiile în produse nealimentare ce pot însoţi croissantul, respectiv abţibilduri sau albume.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că imaginile şi titrările de la sfârşitul spotului publicitar: “1 Sony Playstation 3; 15 Nintendo DS; www.mychipicao.ro; Perioada promoţiei 23.08.2010 – 28.02.2011 ofertă valabilă în limita stocului disponibil” nu oferă publicului o informare clară cu privire la condiţiile, la modul în care publicul are acces la acestea ori despre natura lor, respectiv nu se menţionează în mod clar dacă acestea constituie premii, dacă pot fi câştigate direct sau în urma unei trageri la sorţi, astfel încât prezentarea pune, de fapt accent pe avantajele ce le poate oferi cumpărarea produsului şi nu pe calităţile acestuia.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea în legalitate în privinţa acestui spot publicitar.