Decizia nr. 1109 din 11.12.2008

11.12.2008


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 decembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţia nr. 17721/28.11.2008, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar difuzat pe posturile de televiziune pentru reţeaua de magazine FLANCO.

Spotul are următorul conţinut:

Voce din off: „La FLANCO îţi oferim întotdeauna mai mult. Mai mult decât preţuri mici. SONY la preţ redus! Televizor LCD, diagonala 66 cm şi HD ready acum la numai 1.699 lei. Îl poţi cumpăra şi în 20 de rate fixe cu 0% dobândă şi comision. Flanco, depăşeşte aşteptările!” Imaginile prezintă câţiva tineri care se distrează într-un magazin de electronice şi electrocasnice FLANCO, folosindu-se de produsele din magazin. În final este prezentat un televizor SONY. Lângă acesta, pe ecran, apare titrat: "TV LCD KLD-261.40000, CONTRAST 15.000:1, 24P TRUE CINEMA, HD ready.

20 de rate fixe, 0% dobândă comision, rate prin Cetelem„În partea de jos a ecranului, cu caractere mici, greu lizibile, este titrată informaţia:”Campanie valabilă până la 19 decembrie în limita stocului disponibil. DAE, (ilizibil: probabil, 15,47%). Valoarea DAE poate suferi modificări pe parcursul derulării promoţiei."

Vizionând spotul publicitar menţionat, Consiliul a constatat că acesta încalcă prevederile art. 107, precum şi pe cele ale art. 114 alin. (1) lit. c), d) şi alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 107 din Codul audiovizualului, publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte.

Art. 114 prevede la alin. (1) că informaţiile prezentate în spoturi publicitare nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa:

lit. c) - preţului sau a tarifelor; acestea vor fi prezentate integral, inclusiv taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare;

lit. d) - condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile.

De asemenea, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o perioadă suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.

Or, spoturile publicitare FLANCO difuzate pe posturile de televiziune nu furnizează date corecte şi complete despre condiţiile şi costurile reale totale percepute de banca prin care se face finanţarea creditului pentru achiziţionarea produselor din cadrul promoţiei.

Informaţiile rezultate ca urmare a consultării site-ului www.flanco.ro nu sunt concordante cu cele oferite de spot publicului telespectator, fapt de natură să prejudicieze interesele financiare ale consumatorilor. Astfel, promoţia include şi un cost de menţinere lunară cont, de 2,1%, despre care în spot nu se face nicio menţiune.

De asemenea, spotul nu prezintă în mod lizibil informaţiile care apar în partea de jos a ecranului, inclusiv cele despre DAE, acestea fiind prezentate cu litere foarte mici comparativ cu celelalte informaţii cuprinse în spot care sunt scrise cu litere normale.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului apreciază că reclamaţia este întemeiată şi dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului pentru campania promoţională FLANCO, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor în materie de publicitate în audiovizual, astfel încât interesele financiare ale publicului să nu fie afectate.