Decizia nr. 1086 din 09.12.2009

09.12.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu suma de 10.000 a S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L.,
cu sediul în Braşov, Str. Traian Grozăvescu nr. 8, Jud. Braşov
CUI R 3046355

pentru postul de televiziune rtt

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 9 decembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiilor înregistrate la C.N.A. cu nr. 17148/26.11.2009, cu privire la nerespectarea prevederilor legale referitoare la acordarea dreptului la replică solicitat de S.C. CANARIS S.R.L., nr. 17362/02.12.2009, referitoare la asigurarea informării corecte în cadrul emisiunii „Unda de şoc”, difuzată în 30 noiembrie 2009 şi nr. 17415/03.12.2009, cu privire la modul în care radiodifuzorul a reflectat, în emisiunea cu caracter electoral „Secretele Braşovului” difuzată în ziua de 29 noiembrie 2009, activitatea de campanie electorală a candidaţilor înscrişi în turul al doilea pentru alegerea Preşedintelui României.

Postul de televiziune rtt aparţine radiodifuzorului S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 071/09.12.1993 şi decizia de autorizare nr. 086.1/04.03.2003).

În fapt,

În şedinţa publică în ziua de 27 octombrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a constatat că au fost încălcate prevederile legate de acordarea dreptului la replică aşa cum sunt ele prevăzute în Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi au atenţionat radiodifuzorul cu privire la respectarea prevederilor legale din domeniul audiovizual.

Întrucât S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. nu s-a conformat adresei de atenţionare nr. 15943/02.11.2009, în şedinţa publică din 9 decembrie 2009, membrii Consiliului au analizat raportul de monitorizare, întocmit în baza reclamaţiei nr. 17148/26.11.2009, cu privire la nerespectarea prevederilor legale referitoare la acordarea dreptului la replică solicitat de S.C. CANARIS S.R.L.

Sesizarea se referă la difuzarea, în cadrul emisiunii „Jurnalul RTT”, ediţiile din 21 şi 22 septembrie 2009, a unor afirmaţii neconforme cu adevărul la adresa reclamantei S.C. CANARIS S.R.L.

Analizând documentele puse la dispoziţie de S.C. CANARIS S.R.L., membrii Consiliului au constatat că reclamanta a respectat prevederile audiovizuale incidente în cauză şi s-a adresat Consiliului, deoarece radiodifuzorul S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. nu a înţeles să răspundă, conform dispoziţiilor art. 57 din Decizia 187/2006, solicitării privind acordarea dreptului la replică, formulată de petentă.

Faţă de aceste aspecte, apreciind că solicitarea privind acordarea dreptului la replică este îndreptăţită, membrii Consiliului au decis, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 68 şi 69 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, ca radiodifuzorul S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. să acorde dreptul la replică S.C. CANARIS S.R.L. în termenul şi condiţiile prevăzute de Decizia 187/2006.

Astfel, în conformitate cu prevederile art. 69 din Codul audiovizualului, în cazul în care Consiliul Naţional al Audiovizualului dă câştig de cauză solicitantului, radiodifuzorul va duce la îndeplinire decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului în termen de cel mult 3 zile de la data comunicării ei.

În aceeaşi şedinţă, Consiliul a analizat şi raportul de monitorizare întocmit în baza reclamaţiei înregistrate sub nr. 17362/02.12.2009 cu privire la emisiunea „Unda de şoc”, difuzată de postul rtt în data de 30 noiembrie 2009, în intervalul orar 18.30-19.00.

Invitatul emisiunii „Unda de şoc”, moderată de domnul Mihai Berariu, a fost domnul notar Ion Marin, prezentat ca reprezentant al Partidului Conservator, Preşedinte al Filialei Municipale a acestui partid şi ca un susţinător al candidatului Traian Băsescu.

Subiectul emisiunii l-a constituit campania electorală pentru turul doi al alegerilor prezidenţiale.

Pe parcursul emisiunii, atât invitatul, cât şi moderatorul acesteia au făcut o serie de afirmaţii şi critici la adresa unor oameni politici din PSD şi PNL, poziţiile exprimate de invitat lăsând impresia că acesta vorbeşte în calitate de reprezentant al PC, fără a se preciza însă că şi-a pierdut această calitate, fiind exclus din partid.

Redăm, spre exemplificare, fragmente din raportul de monitorizare:

“Mihai Berariu: ...Radu Câmpenau a spus...Da! Această Alianţă PSD-PNL, mă rog nu discut , este necesară pentru că aşa o cer interesele ţării! Şi la 5 minute apare Iliescu şi spune că interesul nostru este să scăpăm de Băsescu! Interesele ţării nu sunt şi interesele lui Iliescu! Vedeţi!
07:51 Ion Marin: De fapt dacă e să vorbim de acest conglomerat de partide care s-au repezit să susţină candidatura domnului Geoană, fiecare... are interesul lui...dacă domnul Câmpeanu vorbea de un interes naţional, poate că la vârsta domniei sale, un om care de altfel merită tot respectul...a spus ce a gândit...domnul Iliescu, la rândul domniei sale a spus ceea ce gândeşte dânsul, ...domnul Iliescu şi alţi câţiva din PSD, idealul politic al momentului este să scape de Băsescu! De ce să scape de Băsescu? Pentru că Băsescu s-a dovedit a fi un om care este inflexibil! Adică, cu care nu prea poţi, iertaţi-mă, să mergi la furat! Ori dacă te duci la furat, se spune aşa că trebuie să mergi singur! Că dacă mai ştie cel puţin unul, că ai furat eşti vulnerabil, or ca să mergi în gaşcă, la furat mie mi se pare foarte periculos! Vă spun sincer! Ori,...
09:16 Ion Marin: ...vezi că o să te spun...sau cineva...te-a deconspirat , nu mai şti de unde ţi se trage.......dacă punem un Prim-Ministru unul din partidele noastre, oricum noi suntem conştienţi, că poporul e săracul amăgit, că va fi foarte bine,... uite ce bine va fi după ce îl alegem pe Geoană, va curge lapte şi miere pe toate canalele, va curge pe două canale de televiziune,...hai să punem un Prim-Ministru care nu este angajat politic, şi dacă lucrurile vor ieşi bine, nu v-am spus noi că asta e soluţia, iată! Au găsit omul şi tot respectul pentru...
10:51...Mihai Berariu: Este angajat politic, domnule Marin şi Klaus Johannis...”.
(…)

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând inregistrarea emisiunii, membrii Consiliului au constatat că difuzarea acesteia s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1) din Legea audiovizualului, ale art. 71 alin. 1 lit. a) din Codul audiovizualului referitoare la asigurarea echilibrului informaţiei, imparţialităţii şi a favorizării liberei formări a opiniilor, în sensul că poziţiile exprimate de invitat au lăsat impresia că acesta vorbeşte în calitate de reprezentant al PC. Ori, în condiţiile în care, din documentele depuse la C.N.A. de Partidul Conservator şi înregistrate cu nr. 17362/02.12.2009, reiese fără echivoc că la data difuzării emisiunii invocate domnul Ion Marin nu mai avea calitatea de membru PC, fiind exclus din partid, afirmaţiile şi criticile la adresa unor oameni politici din PSD şi PNL au fost de natură să inducă electoratului ideea că aceasta este poziţia oficială a Partidului Conservator.

Potrivit dispoziţiilor art. 71 alin. (1) lit. a) din Codul audiovizualului, în programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să respecte următoarele principii: asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.

Potrivit raportului de monitorizare, întocmit în baza reclamaţiei nr. 17417/03.12.2009, în ziua de 29 noiembrie 2009, postul rtt a difuzat emisiunea de dezbatere electorală „Secretele Braşovului”, ediţie reluată în zilele de 30 noiembrie şi 1 decembrie 2009.

În cadrul emisiunii moderate de domnul Doru Dima, avându-l ca invitat permanent pe domnul Gabriel Brătucu, profesor universitar, a fost invitat, de asemenea, domnul Geoge Scripcaru, Primar al municipiului Braşov şi Preşedinte al organizaţiei PD-L din această localitate.

Astfel cum rezultă din raportul de monitorizare, pe tot parcursul emisiunii, atât moderatorul emisiunii, cât şi cei doi invitaţi, au făcut promovare electorală pentru candidatul Traian Băsescu.

De asemenea, au fost prezentate o serie de afirmaţii şi critici, formulate de invitatul principal, domnul George Scripcaru, de invitatul permanent Gabriel Brătucu şi de moderatorul emisiunii, domnul Doru Dima, la adresa domnului Crin Antonescu şi a PNL, la adresa candidatului Mircea Geoană şi a PSD, precum şi la adresa domnului Dinu Patriciu, membru PNL.

Spre exemplificare, redăm din raportul de monitorizare:

„11:39 Doru Dima: „Pentru că suntem oricum la o emisiune electorală, vă rog să comentaţi o afirmaţie a lui Dinu Patriciu, pe mine m-a lăsat un pic interzis, în prima zi după ce a ieşit după ce a pierdut şi nu a intrat în turul II, a zis ceva de genul,...nu. nu. Crin Antonescu”
11:54 Gabriel Brătucu: „De fapt a fost candidatul lui Patriciu”
11:55 Doru Dima: „ A zis aşa Crin Antonescu, oricine ar ieşi preşedinte, deci dacă iese Geoană preşedinte, atunci o să facem , o să dregem, tra la la , Johannis premier şi o să se întâmple ce o să se întâmple, despre asta. Dar a mai zis un lucru, dacă iese Băsescu Preşedinte, atunci noi nu o să fim de acord şi o să continue criza în ţara asta... Deci exact ăstea sunt cuvintele...O să continue criza în ţara asta...Ce a vrut să spună?”
16:55 Gabriel Brătucu: „Să ştiţi că a avut un impact interesant ( despre filmul de la Ploieşti din 2004”)
17:13 Doru Dima „Nu e mai bine să vedem declaraţiile preşedintelui României Traian Băsescu? După care o să comentăm din nou!...” Urmează un material de promovare electorală cu interviul candidatului Traian Băsescu, cu privire la filmul din campania din 2004 de la Ploieşti.

21:53 Doru Dima: „Acum un an România a câştigat la Haga...anul acesta...deci graniţa s-a pus acolo unde trebuie astfel încât acolo unde Dinu Patriciu, făcea cercetări cu privire la ceea ce există cu privire la resursele naturale, gaz, ş.a.m.d ce o mai fi pe acolo, analiza nămolului, petrol, făcea pe acolo cercetări şi acum bănuiesc că ar avea un interes major, ca tot ce înseamnă exploatarea acelei zone să îi revină! Unii spun că este vorba de sumă fabuloasă ce s-ar putea obţine de pe urma exploatării acelor zăcăminte, în condiţiile în care ar trebui, să ne gândim şi la aceasta, Dinu Patriciu tocmai a vândut, Rompetrol, companie din Kazahstan, oare Dinu Patriciu şi gaşca lui, vor să dea absolut totul ruşilor? Că Mircea Geoană a făcut drumuri pe acolo!”
23:06 Gabriel Brătucu: Iniţial a zis că nu a fost! Iniţial a zis că nu s-a întâlnit cu Vântu în Deltă! A venit Vântu, de câteva ori m-am întâlnit cu Geoană!
27:26 Doru Dima:... O să vedem dacă i-a unit sau nu, pentru că Stavarache de la ...primarul Bacăului...spune aşa, eu toată viaţa m-am bătut cu Hrebenciuc, voi credeţi că mă pot pupa pe gură acum cu el?
30:39 Gabriel Brătucu:... dl. Primar v-aţi pune vreodată la un miting un fular roşu? Am văzut o imagine şocantă.”

Consiliul apreciază că o astfel de abordare a emisiunilor cu caracter electoral, în care timpul afectat fiecăruia dintre susţinătorii celor doi candidaţi nu a fost nici pe departe unul egal sau echilibrat, diferenţa fiind una semnificativă, a fost de natură a afecta reflectarea campaniei electorale a candidaţilor care participă în turul 2 al alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României.

În ceea ce priveşte emisiunea de dezbatere electorală „Secretele Braşovului”, difuzată de postul rtt în ziua de 29 noiembrie 2009 şi reluată în zilele de 30 noiembrie şi 1 decembrie 2009, Consiliul a constatat că de această emisiune electorală a beneficiat numai candidatul Traian Băsescu.

Mai mult, prin difuzarea unor afirmaţii şi critici la adresa formaţiunilor politice care l-au susţinut pe candidatul Mircea Geoană, cat şi la adresa sa, radiodifuzorul i-a făcut acestuia publicitate negativă, acest fapt fiind de natură să influenţeze electoratul.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul a constatat că, în emisiunea de dezbatere electorală difuzată, radiodifuzorul nu a asigurat reflectarea desfăşurării campaniei electorale cu respectarea principiilor echităţii, echilibrului şi imparţialităţii reglementate de art. 3 din Decizia CNA nr. 853/2009.

Potrivit acestor dispoziţii, radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii:

a) echitate – toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;

b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor ;

c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant.

Articolul 2 alin. (1) din Decizia nr. 853/2009 regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, prevede că accesul la serviciile publice şi private de radio şi televiziune este egal şi gratuit, pentru toţi candidaţii la alegerea Preşedintelui României. Or, principiul accesului egal dă dreptul tuturor candidaţilor să beneficieze de o prezentare echilibrată şi de posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului.

De asemenea, conform dispoziţiilor art. 26¹ din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul avea obligaţia de a reflecta campania electorală în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, pentru a încuraja şi facilita exprimarea pluralistă a curentelor de opinie.

Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 3 alin. (1) din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

Ţinând cont de faptul că S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. a mai fost sancţionată anterior cu două somaţii publice, pentru încălcarea aceloraşi prevederi legale, aspect care demonstrează că sancţiunea nu şi-a realizat scopul preventiv, radiodifuzorul ignorând în continuare aceste dispoziţii, Consiliul a propus amendarea acestuia cu suma de 10.000 lei. Supuse la vot, propunerea de amendare, precum şi cea de obligare a radiodifuzorului de a acorda dreptul la replică solicitat de S.C. CANARIS S.R.L. au fost adoptate cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, ale art. 69 şi ale art. 162 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. TV 071/09.12.1993 şi decizia de autorizare nr. 086.1/04.03.2003 pentru postul de televiziune rtt, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 69 şi ale art. 71 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 26¹ alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 3 alin. (1) din Decizia 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.


Către,

S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L.,
Braşov, str. Traian Grozăvescu nr. 8, jud. Braşov, CUI R 3046355

pentru postul de televiziune rtt

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 1086/09.12.2009 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune rtt cu amendă de 10.000 lei, întrucât în emisiunea „Unda de şoc”, din 24 noiembrie 2009, au fost aduse acuzaţii de natură morală la adresa unor persoane, fără ca postul să manifeste impartialitate şi echilibru prin prezentarea punctului de vedere al celor acuzaţi.

Membrii Consiliului au mai constatat că, în cadrul emisiunii cu caracter electoral „Secretele Braşovului”, din 29 noiembrie 2009, nu a asigurat o prezentare echitabilă, echilibrată şi imparţială a candidaţilor rămaşi în competiţia electorală în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale, în sensul că, în emisiune, au fost prezenţi numai reprezentanţii candidatului Traian Băsescu.

De asemenea, analizând reclamaţia formulată de S.C. CANARIS S.R.L. cu privire la nerespectarea prevederilor legale referitoare la acordarea dreptului la replică solicitat, în urma prezentării în cadrul emisiunii „Jurnalul RTT”, ediţiile din 21 şi 22 septembrie 2009, a unor afirmaţii neconforme cu adevărul la adresa reclamantei, membrii Consiliului au hotărât că radiodifuzorul are obligaţia să acorde dreptul la replică solicitat de aceasta, în condiţiile prevăzute de art. 69 din Codul audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.