Decizia nr. 1060 din 27.11.2008

27.11.2008


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind somarea S.C. EUROMEDIA MEDIA S.R.L.,
cu sediul în Piatra Neamţ, str. Mihai Viteazu nr. 1, bl. C1, parter, jud. Neamţ

pentru postul de televiziune UNU TV Piatra Neamţ

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27 noiembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie privind respectarea principiilor şi regulilor de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului de către postul de televiziune UNU TV din Piatra Neamţ.

Postul de televiziune UNU TV din Piatra Neamţ aparţine radiodifuzorului S.C. EUROMEDIA MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 223/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 451.0/15.11.2001 şi reautorizare nr. 451.1/08.04.2003).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. EUROMEDIA MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile art. 3 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 4 din Decizia C.N.A. nr. 792/2008 privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale.

Potrivit dispoziţiilor invocate: „Art. 3 Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.

Art. 4 Desfăşurarea campaniei electorale prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale publice şi private trebuie să servească:
a) electoratului - pentru a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză;
b) candidaţilor şi competitorilor electorali - pentru a se face cunoscuţi electoratului;
c) radiodifuzorilor - pentru a-şi valorifica drepturile prevăzute în legea electorală, precum şi pentru a-şi exercita libertăţile şi responsabilităţile ce revin mass-mediei într-o societate democratică.”

În fapt, în ziua de 10.11.2008, postul de televiziune UNU TV din Piatra Neamţ a difuzat emisiunea „Revista presei”, de la ora 8:30, care nu a avut caracter electoral, în care prezentatorul emisiunii a realizat o recenzie a presei pe care a nuanţat-o prin comentarea unor articole şi a evenimentelor de pe scena politică locală şi naţională. Pe toată durata desfăşurării, emisiunea a avut ca fundal sonor imnul electoral al PD-L, prezentatorul menţionând că acesta va deveni un punct de reper al emisiunii. De asemenea, sporadic, prezentatorul a redat sloganul politic al PD-L „Ei cu ei! Noi cu voi.”

În cadrul comentariilor făcute pe marginea subiectelor apărute în presă, pornind de la rezultatele unui sondaj realizat de INSOMAR şi publicat în câteva cotidiene ce făceau obeictul revistei presei, prezentatorul emisiunii a afirmat că sondajul realizat „îi dă drept câstigători ai alegerilor parlamentare pe domnul Theodor Stolojan şi PD-L”.

Pe marginea acestui subiect a fost prezentată şi opinia domnului Gheorghe Ştefan potrivit căreia, indiferent de sondaje, noul premier va fi domnul Theodor Stolojan, iar Guvernul va fi alcătuit de PD-L.

Redăm din raportul de inspecţie: „Dar despre alegeri vom discuta peste câteva minute cand vom ajunge la câteva cotidiene care publică un sondaj realizat de INSOMAR, un sondaj care îl dă drept câştigător al alegerilor parlamentare pe Theodor Stolojan şi PD-L. (...) Aşadar un sondaj cu PD-L câştigător şi mesajul pe care l-am auzit şi ieri de la domnul Gheorghe Ştefan „ce să stricăm orzul pe gâşte, dacă tot PD-L iese câştigător”. Înţelegeţi dumneavoastră ce trebuie de înţeles din acest mesaj lansat de PD-L (...) dar după cum aţi putut obseva şi ieri aici la UNU TV, domnul Gheorghe Ştefan a demonstrat matematic şi constituţional că orice s-ar întâmpla noul premier al României, deci trecând de aceste sondaje, noul premier al României va fi Theodor Stolojan, aşadar vom avea cu certitudine un guvern al PD-L, un guvern pe care în majoritate l-aţi văzut şi aici la Piatra Nemţ în urmă cu o săptămână şi jumătate, atunci când a avut loc lansarea naţională a candidaţiilor PD-L, un evenimet de marcă, marca PD-L."

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat normele legale referitoare la asigurarea impaţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, întrucât publicului i-a fost prezentată ca certă câştigarea de căre PD-L a alegerilor parlamentare.

Prin respectarea acestor principii, se asigură, în egală măsură, pluralismul politic, informarea şi educarea publicului, responsabilităţi ce revin mass-media într-o societate democratică, astfel încât, primind o informaţie echilibrată şi imparţială, electoratul să poată vota în cunoştinţă de cauză.

În temeiul dispoziţiile art. 20 din Decizia C.N.A. nr. 792/2008 privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. EUROMEDIA S.R.L. pentru postul de televiziune UNU TV din Piatra Neamţ şi dispune intrarea de îndată în legalitate. Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 S.C. EUROMEDIA S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune UNU TV din Piatra Neamţ cu somaţie publică, întrucât cometariile făcute de realizatorul emisiunii „Revista presei”, din ziua de 10 noiembrie 2008, referitoare la un sondaj de opinie din presa scrisă au fost de natură a influenţa opţiunea electoratului cu privire la partidul care va câştiga alegerile palamentare.

Astfel, postul nu a manifestat imparţialitate faţă de partidele politice aflate în competiţie electorală, întrucât a prezentat ca şi câştigător cert partidul aflat pe prima poziţie a sondajului prezentat, iar publicul telespectator nu a avut posibilitata să-şi formeze propria opinie cu privire la acest subiect, fapt ce contravine legislaţiei audiovizuale.

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.