Decizia nr. 1043 din 06.12.2009

06.12.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. EUROMEDIA TV S.R.L.,
cu sediul în Piatra Neamţ, str. Mihai Viteazu nr. 1, bl. C1, parter, jud. Neamţ CUI R: 13810424

pentru postul de televiziune UNU TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 06 decembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA sub nr. 17372/02.12.2009, 17545/06.12.2009 şi 17546/06.12.2009, cu privire la modul în care postul UNU TV a respectat prevederile Deciziei CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, atât în perioada campaniei electorale, cât şi în perioada cuprinsă între data de 05 decembrie 2009, ora 07.00 şi pe parcursul zilei de 06 decembrie 2009, ziua votării.

Postul de televiziune UNU TV aparţine radiodifuzorului S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 223/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 451.0/15.11.2001 şi reautorizare nr. 451.1/08.04.2003).

Analizând rapoartele de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 8 din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Conform art. 8 din Decizia nr. 853/2009, cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 9.

În fapt, postul de televiziune UNU TV a difuzat în data de 01 decembrie 2009, începând cu ora 22.00, emisiunea „Studio electoral”, emisiune de promovare electorală în favoarea candidatului Traian Băsescu.

Emisiunea a fost moderată de dl. Viorel Andrei şi l-a avut ca invitat pe dl. Ovidius Mărcuţianu – senator independent.

Pe tot parcursul emisiunii, în partea de jos a ecranului, a rulat următorul text: „Senatorul liberal Ovidius Mărcuţianu şi nemţenii de pe Valea Muntelui îl susţin pe Traian Băsescu.

Vizionând emisiunea de promovare electorală, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a dezinformat în mod vădit publicul telespectator, fiind inconsecvent cu privire la informaţia referitoare la apartenenţa politică a senatorului Ovidius Mărcuţianu, întrucât, pe de o parte, în timpul emisiunii s-a specificat că dl. Mărcuţianu a fost demis din Partidul Naţional Liberal şi că participă la emisiune ca senator de Neamţ şi nu ca membru PNL, iar, pe de altă parte, pe crawl, mesajul transmis telespectatorilor a fost acela în care invitatul avea calitatea de senator PNL.

Luând act de reclamaţia nr. 17372/02.12.2009, prin care Partidul Naţional Liberal face precizarea că dl. Ovidius Mărcuţianu şi-a pierdut calitatea de membru PNL, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat normele audiovizuale referitoare la informarea corectă şi obiectivă a publicului, întrucât prin informaţia afişată pe crawll în timpul emisiunii, invitatului i-a fost atribuită calitatea de senator PNL, funcţie din care demisionase, iar nu cea de senator independent, astfel cum este real în acest moment.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că, prin mesajul cu conţinut electoral, afişat pe crawll, „Senatorul liberal Ovidius Mărcuţianu şi nemţenii de pe Valea Muntelui îl susţin pe Traian Băsescu”, s-a încercat influenţarea opţiunii electoratului, căruia i se inducea ideea eronată potrivit căreia un membru PNL ar vota la alegerile prezidenţiale candidatul susţinut de PD-L.

Membrii Consiliului au constatat că, procedând astfel, publicul telespectator a fost privat de posibilitatea formării unei opinii în mod liber, opinie bazată pe o informare corectă.

De asemenea, în timpul ediţiilor emisiunii „Studio electoral”, difuzate în zilele de 05 şi 06 decembrie 2009, postul UNU TV a afişat pe crawl, următorul mesaj:

*** Primarul Gheorghe Stefan a luat decizia ca toate cadrele didactice din Piatra Neamt sa primeasca, in perioada imediat urmatoare, tichete cadou in valoare de 300 lei (pentru fiecare cadru didactic), pentru a compensa financiar cele 4 zile libere din noiembrie si decembrie *** Voteaza, si pe 6 decembrie, Mos Nicolae te premiaza!!!*** Primaria Piatra Neamt si societatea Perla Invest ii invita pe toti romanii care au mers la urne, pe 6 decembrie, la o plimbare gratuita cu telegondola!!! *** Alegatorii trebuie sa se prezinte cu cartea de identitate la statia de plecare a telegondolei, de la Gara, fara sa spuna cu cine au votat!!!*** Nemtenii trebuie sa voteze duminica, 6 decembrie, pentru continuarea proiectelor incepute in judet *** Toate marile investitii din Piatra Neamt, Roman, Targu Neamt, Roznov dar si din comunele nemtene au avut loc datorita sprijinului de care a beneficiat Gheorghe Stefan din partea Guvernului *** intr-un guvern controlat de Vantu, Patriciu si Voiculescu, acest sprijin nu va exista *** Sorin Ovidiu Vantu este cel care a patronat FNI, un fond care a inselat si a lasat fara bani sute de mii de romani **** Vantu este omul care a beneficiat de rambursari de TVA de zeci de milioane de euro din banii publici si care a preluat impreuna cu Liviu Luca o buna parte din Petrom de la membrii de sindicat **** Cu acesti bani a cumparat Realitatea TV si ziarul Cotidianul **** Dinu Patriciu a cumparat Petromidia pe bani putini, a beneficiat de scutiri de datorii de la Guvernul Nastase si apoi a vandut-o pe 2,5 miliarde de dolari **** Dan Voiculescu a facut afaceri cu Securitatea si apoi a cumparat pe bani putini intreprinderi si terenuri In Bucuresti *** Nu lasati tara pe mana mogulilor care au un singur interes: sa se imbogateasca si mai mult! *** Nemtenii voteaza continuarea investitiilor în judet!!!.

Vizionând cele două ediţii ale emisiunii „Studio electoral”, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat în mod flagrant dispoziţiile art. 8 din Decizia nr. 853/2009, dispoziţii potrivit cărora cu 24 de ore înainte de ziua votării sunt interzise difuzarea oricăror mesaje cu conţinut electoral.

În condiţiile în care campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României se încheiase în data de 05 decembrie 2009 la ora 7.00 şi având în vedere dispoziţiile invocate, membrii Consiliului au apreciat că radiodifuzorul a difuzat un mesaj cu caracter vădit electoral, după încheierea campaniei electorale, influenţând astfel opţiunea de vot a publicului telespectator, în favoarea candidatului Traian Băsescu.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. cu suma de 5.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului a fost adoptată în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. EUROMEDIA TV S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. TV 223/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 451.0/15.11.2001 şi reautorizare nr. 451.1/08.04.2003) pentru postul de televiziune UNU TV, se sancţionează cu amendă în cuantum 5.000 lei pentru încălcarea dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 8 din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.


Către,

S.C. EUROMEDIA TV S.R.L.
Str. Mihai Viteazu nr. 1, bl. C1, parter,
Piatra Neamţ, jud. Neamţ, C.U.I. 13810424

pentru postul UNU TV

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 1043/06.12.2009 privind amendarea cu 5.000 de lei a radiodifuzorului S.C. EUROMEDIA TV S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune UNU TV cu amendă în cuantum de 5.000 de lei, întrucât în cadrul ediţiilor emisiunii „Studio electoral”, din zilele de 05 şi 06 decembrie 2009 a difuzat mesaje cu caracter electoral.

În condiţiile în care campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României, pe posturile de radio şi televiziune, se încheiase în data de 05 decembrie 2009, la ora 07.00, o astfel de faptă contravine prevederilor art. 8 din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

De asemenea, postul UNU TV a dezinformat publicul cu privire la calitatea politică a senatorului Ovidius Mărcuţianu, care era invitatul emisiunii „Studio electoral” difuzată în ziua de 01 decembrie 2009. Astfel, deşi în timpul emisiunii acesta a fost prezentat ca fiind senator independent, în partea de jos a ecranului a fost afişată permanent informaţia prin care acestuia îi era atribuită calitatea de senator PNL.

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.