Decizia nr. 1040 din 20.11.2008

20.11.2008


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 20 noiembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar pentru cartela Vodafone derulat pe posturile de televiziune.

Spotul are următorul conţinut:

"Voce din off: Trei perechi îndrăgite îţi aduc în premieră oferta Triplu: Activează cartela Vodafone şi 4 euro credit se transformă în 12 euro credit. Oferta Triplu este valabilă şi la reîncărcare. Vodafone.

Imaginile prezintă un cuplu de dans, doi sportivi şi o violonistă şi un DJ.

Pe ecran apar sub formă de text următoarele:

Cartela Vodafone

Credit triplu

4 € credit → 12 € credit

Trimite un SMS gratuit cu textul DA la 300 şi activează oferta."

La sfârşitul spotului, în partea de jos a ecranului, sunt prezentate ilizibil următoarele informaţii: „Ofertă valabilă până la 23 noiembrie. Creditul adiţional de 8 EUR se consumă pentru convorbiri şi mesaje în reţea, la tarifele standard, şi este valabil 7 zile.”

După vizionarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 107, precum şi pe cele ale art. 114 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 107, publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte.

Art. 114 prevede la alin. (2) că orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.

Or, spotul publicitar pentru cartela Vodafone, difuzat pe posturile de televiziune, induce în eroare publicul cu privire la oferta făcută, deoarece modul în care prezintă informaţiile sunt de natură a crea confuzie. Spotul nu prezintă în mod lizibil informaţia despre creditul adiţional de 8 euro, aceasta fiind prezentată cu litere foarte mici comparativ cu celelalte informaţii cuprinse în spot care sunt scrise cu litere normale. Acest fapt este de natură să prejudicieze publicul telespectator, care nu are posibilitatea să perceapă în mod corect oferta Vodafone, pentru a putea decide în cunoştinţă de cauză, în calitate de potenţial consumator al serviciilor companiei.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotul publicitar pentru cartela Vodafone, derulat pe posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor privind informarea corectă a publicului, astfel încât interesele financiare ale acestuia să nu fie afectate.