Decizia nr. 1022 din 30.11.2009

30.11.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 5.000 lei a S.C. ANTENA 3 S.A.
cu sediul în Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1,
C.U.I. R15971591

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 noiembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la difuzarea de către postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS, în perioada 26-28 noiembrie 2009, a unui spot în care apare candidatul Traian Băsescu.

Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.1/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005).

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. a încălcat prevederile art. 6 alin. (3) din Decizia 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

Potrivit normelor invocate, în perioada campaniei electorale, cu excepţia spoturilor electorale, este interzisă difuzarea oricăror forme de comunicare comercială audiovizuală sau noncomercială ce conţine referiri la candidaţi sau la reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi.

În fapt, postul de televiziune Antena 3, a difuzat, la ora 17.20, în cadrul emisiunii „Ediţie Specială” din data de 28.11.2009, un material audio - video sub forma unui spot, pe ecran apărând simbolul publicităţii izolate, respectiv litera P, încadrată într-un cerc alb. Spotul a avut următorul conţinut:

„Traian Băsescu se sprijină şi se uită la un televizor, în care apare filmul preluat de la „Gardianul", în care se presupune că ar fi lovit un copil.

Traian Băsescu: M-a înjurat copilul, a spus ceva. A făcut ceva.

Ecranul a fost splitat, în stânga apare Traian Băsescu, invitat în emisiunea „Realitatea zilei„, iar în partea dreaptă filmul de la „Gardianul”.

Răzvan Dumitrescu: E vorba de un copil, domnule Traian Băsescu.
Traian Băsescu: Nu, nu-mi dau seama, a spus copilul ceva, a vorbit urât. Deci, nu-mi dau seama despre ce e vorba, vă asigur că voi da explicaţiile publice.

Apare din nou o imagine în care Traian Băsescu se sprijină de un televizor, care difuzează imagini cu Traian Băsescu.
Traian Băsescu: Afară plouă.
La televizor sunt imagini cu Răzvan Dumitrescu. Sunt redate pasaje din cadrul unei emisiuni difuzate de Realitatea TV
Răzvan Dumitrescu: Apropo de Grivco, dumneavoastră aţi fost vreodată la Grivco?
Traian Băsescu se uită la televizor, unde apar cadre dintr-o emisiune la care a participat la Realitatea TV.
Traian Băsescu: Nu
Răzvan Dumitrescu: Nici în 2004!
Traian Băsescu: Sau cred că am fost când am discutat intrarea PC- ului...
Răzvan Dumitrescu: In iunie 2004, aţi fost?
Traian Băsescu: Da. Toată lumea ştia că mă duc cu căciula în mână, să mai găsesc căteva voturi.
Din nou apare Traian Băsescu care se sprijină de televizor, iar pe ecran sunt imagini cu acesta, purtând un fes pe cap.
Traian Băsescu: Afară plouă.
Se uită la televizor, în care apar imagini cu domnia sa”.

Acest spot a fost difuzat de postul de televiziune Antena 3, în mod repetat în emisiunile transmise în data de 28 noiembrie 2009, totalizând un număr de 25 de difuzări, în emisiuni precum News Magazine, în emisiunile de ştiri, în grupajele de promo difuzate de post, în emisiunea Q&A.

Spotul a fost difuzat de 15 ori şi în cadrul emisiunilor de ştiri şi dezbateri difuzate în data de 29 noiembrie 2009 (Reporter special, Q&A, Ştiri, News Magazine, Ediţia de prânz, În gura presei).

Membrii Consiliului au constatat, având în vedere forma în care a fost conceput şi prezentat materialul, precum şi încadrarea făcută de radiodifuzor, în sensul că acesta l-a identificat, la difuzare, ca fiind un spot publicitar, că difuzarea acestuia constituie o încălcare a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Decizia 853/2009.

Potrivit normei invocate, în perioada campaniei electorale, cu excepţia spoturilor electorale, este interzisă difuzarea oricăror forme de comunicare comercială audiovizuală sau noncomercială ce conţine referiri la candidaţi sau la reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi.

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de faptul că postul a mai fost sancţionat anterior pentru încălcarea prevederilor legale privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, Consiliul a propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 5.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. având licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.1/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005, pentru postul de televiziune ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS, se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 6 alin. (3) din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României


Către,

S.C. ANTENA 3 S.A.
Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1,

C.U.I. R15971591

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 1022/30.11.2009 privind amendarea cu 5.000 lei a radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 3 cu amendă în cuantum de 5.000 lei, întrucât, în cadrul emisiunilor de ştiri şi dezbateri din zilele 28 şi 29 noiembrie 2009, a difuzat, în mod repetat, un spot noncomercial în care apare un candidat la funcţia de preşedinte al României.

Potrivit reglementărilor referitoare la campania electorală, în această perioadă pot fi difuzate numai spoturi electorale asumate în mod clar de un candidat, difuzarea oricăror forme de comunicare comercială audiovizuală sau noncomercială ce conţine referiri la candidaţi sau la reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice fiind interzisă.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.