Decizia nr. 1021 din 30.11.2009

30.11.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. MEDIA TRUST S.R.L.
Băile Olăneşti, Aleea Trandafirilor nr. 13, bl. Vila 9, parter
Jud. Vâlcea, C.U.I. 23989360

postul TELEVIZIUNEA VTV
Rm. Vâlcea , Str. General Magheru nr. 6, bl. P1, mezanin Jud. Vâlcea,

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 noiembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Serviciul Inspecţie cu privire la emisiunile „ROMÂNIA ALEGE”, difuzată în 20 noiembrie 2009 şi „POVESTEA PRESEI”, difuzată în 26 noiembrie 2009, de postul TELEVIZIUNEA VTV.

Postul TELEVIZIUNEA VTV aparţine radiodifuzorului S.C. MEDIA TRUST S.R.L. (titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 184.1/12.07.2007 şi al deciziei de autorizare nr. 1403.0-1/07.02.2008).

În urma analizării rapoartelor, Consiliul a constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 7 din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, raportate la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 privind alegerea Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 42 alin. (1-3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform art. 7 din Decizia nr. 853/2009, prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisă în condiţiile precizate la art. 19 din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor art. 19 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 privind alegerea Preşedintelui României, cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.

Art. 42 din Codul audiovizualului prevede:

"(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.

(2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.

(3) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să respecte dreptul persoanei la propria imagine şi să pună în vedere interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin; stăruinţa moderatorului trebuie să fie convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-şi formeze o opinie corectă.„- Consiliul a analizat raportul de constatare cu privire la emisiunea ”ROMÂNIA ALEGE„ din 20 noiembrie 2009. În fapt, postul TELEVIZIUNEA VTV a preluat, în direct, şi a transmis parţial, începând cu ora 22:26, emisiunea ”Alege naşul", ce se difuza în acel moment pe postul B1 TV.

Emisiunea „Alege naşul”, moderată de dl. Radu Moraru, i-a avut ca invitaţi pe Preşedintele României, dl. Traian Băsescu, candidat la alegerile prezidenţiale din 22 noiembrie 2009 şi pe ziaristul Ion Cristoiu. Periodic, moderatorul a invitat telespectatorii să voteze prin SMS pe cine vor alege dintre cei trei candidaţi în data de 22.11.2009.

În intervalul orar 22:26 – 22:37, în timp ce în studio se derula dialogul dintre cei trei participanţi, pe ecran au fost afişate rezultatele acestui sondaj tip televot, cu procentele principalilor trei candidaţi la alegerile prezidenţiale: Traian Băsescu, Mircea Geoană si Crin Antonescu.

Membrii Consiliului au constatat că, prin preluarea şi difuzarea emisiunii „Alege naşul”, în cadrul căreia a fost organizat şi prezentat un televoting, precum şi rezultatul acestuia, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 7 din Decizia 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, raportate la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 privind alegerea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor invocate, prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă nu este permisă cu 48 de ore înainte de ziua votării, în scopul ca publicul să nu fie influenţat în privinţa opţiunii sale de vot.

- Consiliul a analizat, de asemenea, raportul de constatare cu privire la ediţia specială a emisiunii „POVESTEA PRESEI”, difuzată în 26 noiembrie 2009, în intervalul orar 13.34-13.53, moderată de dl. Gheorghe Smeoreanu şi avându-l ca invitat pe dl. Tiberiu Pîrnău, directorul publicaţiei locale „Ziarul de Vâlcea”.

Pe parcursul discuţiei, cei doi au formulat acuzaţii de natură penală şi morală, privind presupuse fapte de corupţie, la adresa domnilor Ion Cîlea, preşedinte PSD şi preşedinte al Consiliului Judeţean Vâlcea şi Dumitru Persu, secretar executiv al PSD Vâlcea.

Redăm din raportul de monitorizare:

Invitat Tiberiu Pîrnău: As vrea să spun de ce m-a sunat astăzi, ce l-a determinat pe dl. Cîlea. Un text de la rubrica „Spârle şi şopârle” pe care am să-l citesc integral.
Moderator Gheorghe Smeoreanu: Vă rog.
Invitat Tiberiu Pirnau: La rubrica de comentarii a site-ului www.ziaruldevalcea.ro am primit următorul text foarte interesant: „Cei doi corifei ai Consiliului Judeţean Vâlcea – C. I. si P. D. (nota inspector: initialele d-lor Ion Cîlea şi Dumitru Persu- preşedinte respectiv vicepreşedinte CJ Vâlcea) - au primit în anul 2008 câte 1.000.000.000 (un miliard) de lei vechi, fiecare, de la numitul M. D., patronul firmei M. Service, jud. Argeş, pentru a-i facilita obţinerea unor licenţe de transport pe raza judeţului Vâlcea. Iar în anul 2009, cei doi au mai primit aceeaşi sumă de la susnumitul în acelaşi scop. În schimb, C. şi P. au intervenit la comisia paritară (formată în majoritate din funcţionari ai C.J. - deci subordonaţi ai celor doi corupţi), pentru favorizarea mituitorului. De asemenea, C. Şi P. au făcut trafic de influenţă şi la Marin Florian (pe când era şef la IPJ), continuând apoi la minerul, ajuns şi el sef al IPJ, Sărdărescu, pentru rezolvarea avantajoasă a unui dosar penal, pe care acelaşi patron şi firma lui l-au avut la poliţia judeţeană – ceea ce s-a şi executat. Aşa că, primirea de bani - MITĂ, de către cei doi corupţi, este un fapt obişnuit.“ Observati ca nu am dat numele integrale ale celor doua personaje, ale celor doi corifei.
Moderator Gheorghe Smeoreanu: Dle Tiberiu Pirnau, le dau o veste proastă inainte de conferinţa acestora de presă de la Consiliul Judetean de la ora 15.00 pe care o vor face. Eu stiu pe cineva care le-a dat bani. Persoana cu prenume, nume, buletin, CNP si care este dispusă să mărturisească acest lucru.
Invitat Tiberiu Pîrnău: Şi pe care acuma eventual cei doi o injură. Cam ăsta e stilul. Primeşti banul şi dupa aceea dacă nu mai dai, dacă nu mai continui să cotizezi...
Moderator Gheorghe Smeoreanu: Bineinţeles.Şi care este dispusă să meargă...Dacă vor să mergem in justiţie şi pe acest subiect mergem in justiţie. Avem martori domnilor. Nu, eu nu le spun initialele, chiar le spun numele: Ion Cîlea si Dumitru Persu. Ziceti acuma la conferintă că nu e aşa. Dati-mă in judecată şi mergem in justitie şi vine martorul. Asta e. Bun, dar nu vă e, sper eu, frică. Nu?
Invitat Tiberiu Pîrnău: Nu.
Moderator Gheorghe Smeoreanu: In cazul acesta ii putem anunţa pe telespectatori că cu cele mai importante episoade de la conferinţa de presă de luni, dupa aceea de la conferinţa de presă de marţi şi cu conferinţa de presă de astăzi, vom veni diseară la „CRITERII POLITICE” de la ora 20 şi vom face un festival de declaraţii politice cîleşti şi pesediste şi le vom comenta aici impreună cu colegul meu, Tiberiu Pîrnău.” Membrii Consiliului au apreciat că atât moderatorul emisiunii, cât şi invitatul acestuia au formulat acuzaţii de natură penală nedovedite la adresa domnilor Ion Cîlea şi Dumitru Persu.

Or, potrivit dispoziţiilor art. 42 din Codul audiovizualului o astfel de abordare este de natură să afecteze imaginea persoanelor acuzate, în condiţiile în care acuzaţiile nu au fost probate, aşa cum s-a întâmplat în emisiune.

Consiliul a constatat că realizatorul emisiunii nu şi-a respectat obligaţia de a pune în vedere d-lui Pârnău să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, ceea ce a avut drept consecinţă afectarea gravă a imaginii persoanelor acuzate.

Faptul că invitatul emisiunii a prezentat un text cu caracter acuzator la adresa domnilor Cîlea şi Persu, postat pe site-ul publicaţiei „Ziarul de Vâlcea”, nu este de natură să exonereze pe radiodifuzor de responsabilităţile ce îi revin în calitate de titular de licenţă audiovizuală. Difuzarea pe post a acestui material, fără a fi prezentate şi probe care să ateste veridicitatea acestor afirmaţii a fost de natură să contravină prevederilor legale invocate.

Atitudinea moderatorului a fost cu atât mai gravă cu cât nu numai că a acceptat un astfel de demers din partea invitatului emisiunii, dar, la rândul său, a formulat acuzaţii grave de natură penală la adresa aceloraşi persoane, fără a respecta principiul audiatur et altera pars prevăzut de art. 42 alin. (2) din Codul audiovizualului.

Consiliul apreciază că numai prin prezentarea opiniei persoanelor acuzate putea fi reflectată în mod corect problema dezbătută şi numai în acest mod ar fi fost asigurată şi respectarea principiului enunţat mai sus. Printr-o astfel de abordare ar fi fost asigurată şi protecţia dreptului la imagine şi demnitatea celor cărora li s-au adus acuzaţii.

Faţă de toate aceste aspecte, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. MEDIA TRUST S.R.L. cu suma de 10.000 lei. Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului.

În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare, şi ale art. 14 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:

Articol unic: Radiodifuzorul S.C. MEDIA TRUST S.R.L., având licenţa audiovizuală nr. S - TV184.1/12.07.2007 şi decizia de autorizare nr. 1403.0-1/07.02.2008 pentru postul TELEVIZIUNEA VTV din localitatea Rm. Vâlcea, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea dispoziţiilor art. 7 din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, raportate la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 privind alegerea Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 42 alin. (1 - 3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către

S.C. MEDIA TRUST S.R.L.,
Băile Olăneşti, Aleea Trandafirilor nr. 13, bl. Vila 9, parter
Jud. Vâlcea, C.U.I. 23989360

postul TELEVIZIUNEA VTV
Rm. Vâlcea, Str. General Magheru nr. 6, bl. P1, mezanin
Jud. Vâlcea, Tel/fax: 0250/736.294

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 1021/30.11.2009 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. MEDIA TRUST S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul TELEVIZIUNEA VTV cu amendă în cuantum de 10.000 lei, întrucât, în cadrul emisiunii”POVESTEA PRESEI", din 26 noiembrie 2009, atât moderatorul emisiunii, cât şi invitatul său, au făcut afirmaţii de natură penală la adresa reprezentanţilor unei formaţiuni politice, fără prezentarea unor dovezi în susţinerea acuzaţiilor formulate şi fără respectarea principiului audiatur et altera pars, fapt de natură a afecta grav dreptul la imagine al acestora.

Postul a mai fost sancţionat şi pentru faptul că, în cadrul emisiunii „ROMÂNIA ALEGE”, din 20 noiembrie 2009, a fost prezentat un televoting, fapt ce contravine prevederilor art. 7 din Decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României. Potrivit dispoziţiilor invocate, cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.