Decizia nr. 1007 din 25.11.2009

25.11.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 noiembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizarea nr. 16872/20.11.2009, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spoturile publicitare de promovare a produselor ADEPLAST ("Vopseaua Meseriaşului” şi “Gletul Meseriaşului”), difuzate de posturile de televiziune, spoturi al căror conţinut este următorul:

Spot 1
Spotul începe cu imaginea unei femei blonde, cu părul scurt, care stă cu spatele şi se încheie la sutien.
În următoarea imagine apar doi bărbaţi, doi muncitori îmbrăcaţi în salopetă, care poartă următorul dialog:
-Auzi, ţie ţi s-a întărit?
-Nu.. nu mi s-a întărit....
Pe ecran apare scris: „După 45 de minute...” şi imaginea femeii blonde care este îmbrăcată cu o rochie roşie cu spatele gol, care stă cu spatele şi se priveşte într-o oglindă. Camera de filmat insistă asupra spatelui gol al femeii.
-Nici acum nu ţi s-a întărit, mă?
-Parcă începe să se întărească...
Voce din off: Se întăreşte mai greu, pentru ca tu să lucrezi mai uşor.....
Cei doi muncitori dau cu glet un perete...Pe ecran apare un sac pe care scrie ADEPLAST Gledul şi o găleată pe care scrie ADEPLAST şi gledul.. Voce din off: Gledul meseriaşului... De la ADEPLAST...

Spot 2
În acest spot apare o tânără brunetă cu părul lung, ce se priveşte în oglindă. Ea este îmbrăcată sumar, având un capot alb descheiat, ce lasă să se vadă lenjeria intimă.
Este arătată stând întinsă pe un pat alb.
Sunt prezentaţi doi muncitori îmbrăcaţi în salopetă. Unul dintre ei exclamă:
-Uite cum se întinde.
Cei doi muncitori vopsesc un perete.
Voce din off: -Vopseaua meseriaşului. De la ADEPLAST.
Este prezentată imaginea cutiei cu vopsea de la ADEPLAST. Analizând conţinutul spoturilor, Consiliul a constatat că acesta este transmis cu încălcarea normelor din domeniul audiovizualului referitoare la difuzarea publicităţii raportate la cele referitoare la protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe.

Vizionând spoturile, Consiliul a constatat că acestea sunt difuzate cu încălcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. h) şi ale art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 29 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit art. 29 alin. (1) lit. h) din Legea audiovizualului, una dintre condiţiile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale este aceea de a nu stimula comportamente indecente sau imorale.

Prevederile art. 39 alin. (2) din acelaşi act normativ dispun că difuzarea în cadrul serviciilor de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

Art. 29 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare prevede că publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor.

Membrii Consiliului au apreciat că expresiile folosite de bărbaţii care apar în spoturi, raportate la femeile - cu un comportament lasciv - prezentate, imprimă spoturilor conotaţii sexuale, uşor de identificat de copiii care le vizionează.

Fiind difuzate la ore accesibile minorilor, spoturile pot afecta dezvoltarea mentală sau morală a acestora, fiind vorba despre o publicitate care stimulează un comportament indecent.

Or, potrivit art. 29 din Codul audiovizualului, publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor. Consiliul apreciază că spoturile de promovare a produselor ADEPLAST urmează să fie difuzate de radiodifuzori într-un interval orar adecvat unei producţii audiovizuale care nu intră în conflict cu normele de protecţie a copiilor.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa celor două spoturi difuzate de posturile de televiziune pentru produsele ADEPLAST, astfel încât protecţia minorilor în cadrul serviciilor de programe să fie asigurată.