DECIZIA nr. 364 din 02.07.2013

05.07.2013


Trimiteteţi articolul prin email title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L.

 cu sediul în PLOIEŞTI, Str. Democraţiei nr. 28A (Spaţiul de lucru nr. 2, Construcţia C1), parter, jud. Prahova CUI 14954665

 pentru postul ROMÂNIA TV
 BUCUREŞTI, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 2 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza sesizării înregistrate sub nr. 7171/21.06.2013 cu privire la emisiunea “Tonomatul lu’ Ciutacu” difuzată de postul ROMÂNIA TV în data de 20 iunie 2013. Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparţine radiodifuzorului S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 281.2/09.06.2011, decizia de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-1/01.11.2011). În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 30, art. 40 alin. (4), art. 66 şi art. 67 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate: -Art. 30 Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine. -Art. 40 (4) Este interzisă utilizarea cu rea-credinţă a numelui, imaginii, vocii sau asemănării cu o altă persoană în programele audiovizuale. -Art. 66 (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii: -a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică; -b) evitarea oricăror forme de discriminare. -(2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii. -Art. 67 În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.

În fapt, postul de televiziune România TV a difuzat în data de 20.06.2013, începând cu ora 21.00, emisiunea „Tonomatul lu’ Ciutacu”, emisiune moderată de dl. Victor Ciutacu, în cadrul căreia au participat, în calitate de invitaţi, dl. Bogdan Chireac - analist politic, dna. Oana Dobre - jurnalist, dl. Florin Iaru - scriitor, dna. Mihaela Olaru - avocat. Pe parcursul emisiunii, pe ecran au fost afişate următoarele titluri: SCANDALURI URIAŞE PROVOCATE DE UN CELEBRU FAN BĂSESCU; IMAGINI INCREDIBILE, CONFRUNTĂRI VIOLENTE ÎN PUBLIC; POLITICIENI ŞI ANALIŞTI SUNT „EXECUTAŢI” DE O FEMEIE; CINE ESTE FEMEIA CARE DISCRIMINEAZĂ MAI RĂU CA BĂSESCU. Moderatorul emisiunii, dl. Victor Ciutacu, a făcut următoarea introducere: „Acum aş vrea să vedeţi că există vestale ale lui Traian Băsescu care se întrec în mitocănii, mahalagism şi grobenism cu el şi cu oricare alt mârlan consacrat de pe piaţă. Un astfel de episod s-a întâmplat (...) unul dintre protagonişti fiind chiar invitatul meu, Bogdan Chireac. Haideţi să vedem materialul”. În cadrul emisiunii a fost prezentat un fragment din emisiunea “România în 60 de minute”, difuzată de postul RTV în data de 19.06.2013, emisiune în care doamna Andreea Pora şi domnul Bogdan Chireac au avut un conflict verbal:

Redăm din raportul de monitorizare:
 „Andreea Pora: Ancheta să-şi urmeze cursul ei. Ar trebui ca oamenii care fac astfel de lucruri, dacă se vor dovedi, să ajungă după gratii. Domnul Chireac trebuie să ştie mai bine, că şi dânsul făcea şantaje cu Sorin Roşca Stănescu pe la şeful ANI. Sorina Matei: Domnul Chireac e jurnalist. Bogdan Chireac: Doamna Pora, v-am văzut pe dvs., propagandist, cu simbrie, din partea unui partid politic. Andreea Pora: Ia, ia să vedem, care simbrie domnule? Bogdan Chireac: Şi acum nu ştiu care e simbria. Păi v-am văzut cu cârnatul în gură, doamna Pora. Andreea Pora: Ia, hai să vedem, că pentru asta vă dau eu în judecată. Bogdan Chireac: Păi cu simbrie. Andreea Pora: Care simbrie, domnule? Bogdan Chireac: V-am văzut cu cârnatul în gură la televizor”. (...)

Pe ecran a fost difuzată o imagine, datată “2010”, în care, aflându-se la un dineu, Andreea Pora muşca dintr-un cârnat. Montajul acestor imagini, înainte-înapoi, aveau menirea de a induce publicului o imagine peiorativă persoanei Andreea Pora, folosind cu rea-credinţă imaginea acesteia aflată într-o ipostază ce nu avea nicio legătură cu interesul public, aşa cum este el definit de legislaţia în vigoare şi în contradicţie cu prevederile art. 40 alin. (4) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Pe parcursul discuţiilor ce au avut loc în studio după difuzarea înregistrării, discuţii în cadrul cărora moderatorul a apreciat că în respectivul dialog domnul Bogdan Chireac a „fost extrem de răbdător şi foarte paşnic”, pe ecranul splitat, în partea dreaptă, a continuat să fie difuzat în mod repetat montajul realizat cu rea-credinţă în care apare doamna Andreea Pora muşcând dintr-un cârnat. Discuţiile din studio au continuat, fiind „dedicate”, aşa cum precizează moderatorul emisiunii, Andreei Pora, accentuând pe genul jurnalistei. „Victor Ciutacu: Acum facem o discuţie dedicată Andreei Pora. E, dacă vrei un exemplu şi cel mai recent şi dacă vrei cel mai pregnant în ultima vreme.” (...) Victor Ciutacu: Femeile clamează şi pe bune dreptate, egalitatea de şanse, egalitatea în drepturi cu bărbaţii, egalitatea în toate. Există, pe undeva, un palmares, din nefericire public, foarte echilibrat la mitocănii, pentru că există doamne, care se disting în studiourile de televiziune, deocamdată acolo le vede toată ţara, fiind de multe ori şi întâmplător de o anumită parte politică a simţurilor, fiind mai grobiene şi mult mai mitocance, dacă îmi permite religia să spun treaba asta. Dacă tot suntem egali în drepturi, nu suntem egali şi în obligaţii? În „susţinerea” caracterului „agresiv” al doamnei Pora, în emisiune a fost difuzat un fragment dintr-o emisiune a postului RTV, din data de 25 februarie 2010, în care Mircea Dinescu şi Andreea Pora se contraziceau pe teme politice şi foloseau un limbaj neadecvat. (...) Victor Ciutacu: Florin Iaru, nu cumva doamnele de tipul ăsta şi am luat-o, dacă vrei, pe Andreea Pora, căpitan de echipă... (...)

În emisiune au mai fost prezentate un fragment din emisiunea “Ştirile Serii”, din data de 4 septembrie 2012, în care dl. Ioan Ghişe, după o discuţie aprinsă cu doamna Andreea Pora, a părăsit studioul emisiunii, precum şi un material, înregistrat în data de 11 septembrie 2012, din ediţia “Ştirile Serii”, în care doamna Andreea Pora şi domnul Valeriu Pricină au avut o polemică în legătură cu acordarea pensiilor speciale. Valeriu Pricină a părăsit studioul.

De asemenea, a mai fost difuzat un fragment din emisiunea “Ştirile Serii”, din data de 13 noiembrie 2012, în cadrul căruia, într-o intervenţie telefonică, domnul George Becali a jignit-o pe doamna Andreea Pora, iar aceasta a părăsit studioul emisiunii. Redăm din raportul de monitorizare: „George Becali: Nu intru acum în discuţii cu Andreea Pora. Becali în discuţii cu ciocănitoarea Pora, în discuţii. Păi da, ea este ciocănitoarea Woody. Dacă aş fi ministru al agriculturii să ştiţi că aş dezvolta cel mai mult piaţa de ciocănitoare. Andreea Pora: Dacă nu reuşiţi să-l stăpâniţi cu injuriile şi insultele, presupun că nu veţi reuşi, că e amuzament aici. Laura Chiriac: M-aţi auzit, eu l-am rugat. Andreea Pora: Ori îl scoateţi din emisiune în clipa asta, ori, eu înţeleg că e pe bani aici. Laura Chiriac Nu există aşa ceva. Nu există aşa ceva. Andreea Pora: Am plecat, la revedere, rămâneţi cu mahalaua. Laura Chiriac: E pur şi simplu o informaţie despre cei mai mediatizaţi oameni politici. George Becali: Haide, pleacă, hai. Andreea Pora: Nu am venit să fiu insultată de domnul Becali. Codrin Ştefănescu: Vedeţi cum gândesc cei de la PDL? Pentru ei este totul pe bani. Aşa sunt obişnuiţi. Andreea Pora tot de la PDL, tot băsistă. Laura Chiriac: Andreea Pora, vă rog să vă întoarceţi.” După difuzarea materialului, moderatorul emisiunii a exprimat următoarea opinie: „Victor Ciutacu: Da, dar până la urmă ţi se pune şi un capac. (...) Adică scoţi 1,2, 3 din emisie, dar îl nimereşti pe nea Gigi în vervă de zile mari care îşi aduce aminte că a văzut Woody Woodpecker Show când era mic şi ţi-a închis gura. Eu nu propun deloc escaladarea războiului, dar eu zic că atunci când provoci tre’ să te aştepţi şi că ţi-o iei la un moment dat. Oana Dobre: Când intra nea Gigi în direct, trebuia să ştii la ce te aştepţi. Pe mine mă exorciza. A venit, a pus mâna şi a scos dracul din mine. Victor Ciutacu: Dar nu i-ai zis nasoale, nu? Oana Dobre: Nu, dar am continuat să vorbesc calm, până s-a dezarmat”. După vizionarea înregistrărilor, membrii Consiliului au apreciat că, astfel cum a fost prezentată, emisiunea a fost de natură să afecteze dreptul la imagine al persoanei, iar informaţiile puse la dispoziţia pubicului au fost lipsite de echilibrul şi imparţialitatea la care obligă prevederile legale. Astfel, membrii Consiliului au apreciat că alegerea tendenţioasă a anumitor fragmente din unele emisiuni anterioare, în care doamna Andreea Pora îşi exprima opinia într-un mod „conflictual” cu alte persoane sau era jignită de limbajul sau atitudinea interlocutorului, a avut rolul de a o pune pe aceasta într-o lumină negativă, de natură a-i prejudicia dreptul la propria imagine.

Consiliul a apreciat că difuzarea repetată a unor imagini a fost făcută pentru a evidenţia o latură peiorativă a contextului jignitor, acuzator al dialogului în care fusese prezentată iniţial înregistrarea respectivă. Or, potrivit dispoziţiilor art. 30 din Codul audiovizualului, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine.

Totodată, Consiliul a apreciat că, în aceste condiţii, difuzarea înregistrărilor s-a făcut cu rea-credinţă, pentru prejudicierea imaginii persoanei, ceea ce contravine şi prevederilor art. 40 alin. (4).

De asemenea, Consiliul a constatat că, deşi prezentarea acestor imagini servea „scopului” anunţat de moderatorul emisiunii, respectiv acela de a demonstra „mitocănii, mahalagism şi grobianism” în presă, acestea au vizat, în exclusivitate, persoana doamnei Pora, care nu a fost prezentă în emisiune, fără a se face referire ori a se prezenta imagini şi cu alţi jurnalişti în situaţii similare celor exemplificate, situaţie care tinde să întărească utilizarea cu rea-credinţă a imaginii persoanei Andreea Pora.

Pe de altă parte, o astfel de prezentare exclusivă, a avut şi un caracter discriminatoriu pe criterii de gen, având în vedere atât exprimările moderatorului cu privire la persoana Andreei Pora, cât şi titlurile afişate de radiodifuzor, precum „POLITICIENI ŞI ANALIŞTI SUNT „EXECUTAŢI” DE O FEMEIE”; „CINE ESTE FEMEIA CARE DISCRIMINEAZĂ MAI RĂU CA BĂSESCU”, titluri care rulau pe ecran simultan cu discuţiile cu caracter discriminatoriu şi lipsit de imparţialitate.

Or, în condiţiile în care moderatorul emisiunii a afirmat că „Există, pe undeva, un palmares, din nefericire public, foarte echilibrat la mitocănii, pentru că există doamne, care se disting în studiourile de televiziune, deocamdată acolo le vede toată ţara, fiind de multe ori şi întâmplător de o anumită parte politică a simţurilor, fiind mai grobiene şi mult mai mitocance, (...).” însă în emisiune s-a discutat şi exemplificat în mod exclusiv pe marginea reacţiilor sau comportamentului doamnei Pora în anumite situaţii, emisiunea fiind, conform afirmaţiei dlui. Victor Ciutacu, „o discuţie dedicată Andreei Pora. E, dacă vrei un exemplu şi cel mai recent şi dacă vrei cel mai pregnant în ultima vreme”, o astfel de prezentare a avut un caracter discriminatoriu pe criteriul de gen, aducând vătămare demnităţii şi imaginii femeii care îşi exprimă opinii în calitatea sa de jurnalist.

Menţionăm că emisiunea “Ştirile Serii”, din data de 13 noiembrie 2012, în cadrul căreia, într-o intervenţie telefonică, domnul George Becali, a jignit-o pe doamna Andreea Pora, radiodifuzorul a fost sancţionat, prin Decizia 763/2012, cu amendă în cuantum de 20.000 lei, situaţie în care redifuzarea în cadrul emisiunii „Tonomatul lu’ Ciutacu” din data de 20 iunie 2013 a fragmentului respectiv, constituie, de asemenea, o încălcare a dispoziţiilor legale privind dreptul la imagine şi demnitatea persoanei.

În acest context, Consiliul a mai apreciat că radiodifuzorul, persoana responsabilă pentru conţinutul programelor audiovizuale puse la dispoziţia publicului, nu a asigurat respectarea dreptului persoanei la onoare şi propria imagine şi nici respectarea principiilor imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, aşa cum obligă dispoziţiile legale din domeniul audiovizualului. De asemenea, având în vedere modul în care s-a desfăşurat emisiunea, Consiliul a apreciat că, astfel cum a fost realizată şi moderată aceasta, în exercitarea dreptului moderatorului de a-şi exprima opinia nu a rezultat o separare clară a opiniilor de fapte, situaţie de natură a afecta imparţialitatea la care îl obligă dispoziţiile legale. Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a decis, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului, sancţionarea radiodifuzorului S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. cu amendă în cuantum de 10.000 lei. În temeiul art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE:


 Art. 1: Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 281.2/09.06.2011, al deciziei de autorizare nr. 1779.0/09.06.2011 şi reautorizare nr. 1779.1-1/01.11.2011 pentru postul de televiziune ROMÂNIA TV se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 30, art. 40 alin. (4), art. 66 şi art. 67 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ROMÂNIA TV cu amendă de 10.000 lei întrucât în cadrul emisiunii „Tonomatul lu’ Ciutacu” din data de 20 iunie 2013 nu au fost respectate dispoziţiile legale privind dreptul la imagine şi reputaţie, asigurarea echilibrului şi imparţialităţii, precum şi evitarea oricăror forme de discriminare."

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.