Comunicat de presă

29.09.2011


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întruniţi în şedinţă publică în data de 29.09.2011, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicrea următoarelor sancţiuni:

amendă în cuantum de 20.000 de lei postului Antena 3 pentru că, în emisiunea “Sinteza zilei” , ediţiile din 27.07.2011 şi 21.08.2011, radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu privire la obligaţia asigurării informării obiective a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi prevederile art. 65 din Codul audiovizualului referitoare la regulile ce trebuie respectate într-o emisiune de dezbatere. De asemenea, conform art. 67 din Cod, moderatorii unei emisiuni “trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii” şi au obligaţia “să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă” (art. 40 alin.3 din Cod). În emisiunea “Sinteza zilei” din data de 27.07.2011 s-a abordat ca temă de discuţie o circulară a Ministerului Afacerilor Externe, iar în ediţia din 21.08.2011 subiectul dezbătut a fost legat de rezultatele alegerilor parţiale desfăşurate în două colegii din judeţele Neamţ şi Maramureş;

amendă în cuantum de 10.000 de lei postului Antena 1 pentru mai multe ediţii ale emisiunii “Acces direct”, difuzate în zilele de 06, 09, 12, 15 şi 16.09.2011, în care s-au abordat subiecte de actualitate cu privire la cazul poliţistului Cristian Cioacă. La realizarea acestor emisiuni radiodifuzorul avea obligaţia să ţină seama de prevederile art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului cu privire la respectarea libertăţilor şi drepturilor fundamentale ale omului, precum şi la obligaţia asigurării informării obiective a publicului, prin prezentarea corectă a faptelor, evenimentelor şi favorizarea liberei formări a opiniilor. De asemenea, au fost încălcate şi dispoziţiie art. 33 alin. (1) şi (3), art. 34 alin. (3) şi art. 43 (1) din Codul audiovizualului care reglementează dreptul oricărei persoane la respectarea vieţii private şi de familie, interzice “difuzarea de imagini care prezintă interioare ale unui spaţiu privat, fără acordul scris al celui care îl ocupă în mod legal”, şi stipulează că “43 (1) Radiodifuzorii trebuie să evite să aducă atingere dreptului la un proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile unor cauze aflate pe rol în justiţie sau în curs de cercetare, prin comentariile şi luările de poziţie proprii sau ale invitaţilor, inclusiv ale avocaţilor părţilor”;

somaţie publică postului TVR 2 pentru emisiunea “Ora de ştiri”, din data de 27.07.2011, în care a fost difuzată ştirea “Jocurile olimpice din Ferentari”. Ştirea a fost urmată de o discuţie în studio, moderatorul făcând unele afirmaţii fără să ţină cont de prevederile art. 47 alin. (2) din Codul audiovizualului, potrivit cărora “Este interzisă în programele audiovizuale orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie”.

Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul