Comunicat de presă

26.05.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat, în şedinţa din data de 26.05.2009, rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate cu privire la modul de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European. Consiliul a hotărât aplicarea unei somaţii publice postului local de televiziune TV Atlas/ Focşani/ Vrancea, pentru încălcarea, în cadrul emisiunii „Alegeri europarlamentare 2009”, din data de 24.05.2009, a prevederilor art. 10 din Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European (art. 10 – „Radiodifuzorii privaţi pot difuza contra cost numai acele producţii audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de către competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contribuţie editorială.”).

În cadrul aceleiaşi şedinţe, s-au aplicat următoarele sancţiuni pentru încălcarea legislaţiei audiovizuale:

amendă în cuantum de 10.000 lei postului Kanal D. Postul a depăşit durata de publicitate orară în zilele de 19 şi 20.05.2009 cu minimum 51 secunde şi cu maximum 114 secunde în cadrul fiecărei ore date. S-au încălcat astfel, prevederile art. 35, alin. 1 din Legea audiovizualului nr. 504/ 2002 („Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date.”);

somaţie publică postului Kanal D, fiindcă în ediţiile emisiunii „Lazarus show”, difuzate pe 11, 12, 13 şi 14.05. având ca subiect presupuse acte de corupţie ale Arhiepiscopului Tomisului, Î.P.S. Teodosie, nu s-au respectat dispoziţiile art. 34, alin. 1 din Codul CNA, privind prezumţia de nevinovăţie. („Orice persoană acuzată sau cercetată pentru săvârşirea unei infracţiuni este prezumată nevinovată atâta timp cât nu a fost condamnată printr-o hotărâre penală definitivă şi irevocabilă.”);

somaţie publică postului Antena 1. În emisiunea „Felicia”, difuzată pe data de 16.05.2009, s-a făcut publicitate mascată brandului Caron, încălcându-se, astfel, prevederile art 29, alin. 3 din Legea audiovizualului („Comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.”). De asemenea, în aceeaşi emisiune, s-a făcut publicitate unui cabinet medical Miko Med, încălcându-se, astfel, prevederile art. 158 din Codul CNA. (“Este interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private.”);

somaţie publică postului Unu TV/ Deva/ Hunedoara, pentru încălcarea art. 112, alin. 1 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în emisiunea „Ora de sinceritate”, difuzată în data de 9.05.2009. (“Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.”).

În aceeaşi şedinţă publică, Consiliul a analizat Raportul Serviciului de Inspecţie, referitor la mai multe sesizări ale Pro TV privind unele reţelele CATV din teritoriu şi a sancţionat pentru încălcarea prevederilor art. 74, alin. 3 din Legea Audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele societăţi:

amendă în cuantum de 5.000 lei pentru AGEXIM SRL/ Vâlcea;

amendă în cuantum de 5.000 lei pentru Altesa COM S.A./ Iaşi;

somaţie publică pentru pentru Media Vision SRL/ Botoşani;

somaţie publică pentru SEMNAL SAT TV SRL/ Suceava.

amendă în cuantum de 5.000 lei societăţii Media Sat SRL pentru încălcarea prevederilor art. 90. alin. 1, lit. j. din Legea Audiovizualului, („Constituie contravenţie retransmisia de către distribuitori a serviciilor de programe, cu încălcarea prevederilor art. 74 şi 82;”).

În cadrul aceleiaşi şedinţe, membrii Consiliului au acordat licenţă audiovizuală prin satelit S.C. DTH Television Grup SA Bucureşti pentru Boom Sport Two şi licenţă audiovizuală prin reţele de telecomunicaţii S.C. Radio Giurgiu S.R.L. pentru Radio Giurgiu.

Direcţia Comunicare şi Relaţii Europene