Comunicat de presă

26.03.2009


Trimiteteţi articolul prin email title=

Întruniţi în şedinţă publică în data de 26 martie 2009, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni:

amendă în cuantum de 5.000 lei postului OTV şi acordarea dreptului la replică reclamantului, pentru că în ediţiile emisiunii „Dan Diaconescu Direct” din perioada 16 - 25.02.2009, realizatorii nu au cerut să se prezinte dovezi privind acuzaţiile aduse unei persoane, nu au acordat dreptul la replică şi nu au respectat principiul audiatur et altera pars. Au fost încălcate în acest fel prevederile art. 42 (1, 2) (“(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine. (2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars. ”) şi cele ale art. 59 din Codul CNA (“Dreptul la replică se exercită fie prin difuzarea pe post a intervenţiei directe a persoanei lezate, fie prin difuzarea unei înregistrări realizate de radiodifuzor sau de solicitant; înregistrarea realizată de solicitant trebuie să corespundă standardelor tehnice utilizate de radiodifuzor.”)

amendă în cuantum de 2.500 lei postului Europa FM şi punerea la dispoziţie de către post a înregistrării emisiunii solicitate de către reclamant. Moderatorii emisiunii „Deşteptarea”, difuzată pe data de 05.03.2009, au folosit un limbaj injurios şi au instigat la violenţă împotriva unei alte persoane, nerespectând dispoziţiile art. (1, 4) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizuale, referitoare la dreptul la propria imagine;

somaţie publică postului Radio România Actualităţi, fiindcă în emisiunea „Lumea în clar-obscur”, difuzată în data de 06.03.2009, moderatorul nu a dat informaţii corecte cu privire la datele biografice ale unui scriitor român, încălcând prevederile art. 3 (2) din Legea audiovizualului nr.504/ 2002 (“Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor. ”)

decizie de somare postului Naţional TV cu intrarea în legalitate pentru spotul „Fruttia 100% suc de portocale”. Radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 114 (“(1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa: a) caracteristicilor produsului şi, în special, a naturii, identităţii, proprietăţilor, compoziţiei, cantităţii, durabilităţii, originii sau provenienţei, precum şi a metodelor de fabricaţie ori de producţie;”) şi pe cele ale art. 136 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual (“În cazul în care publicitatea pentru sucuri şi băuturi răcoritoare este ilustrată cu fructe şi/sau legume, se va preciza în procente cantitatea de fructe şi/sau legume.”).

În cadrul aceleiaşi şedinţe, membrii Consiliului au votat în unanimitate Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European.

Direcţia Comunicare şi Relaţii Europene